Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP008 Människor med behov av särskilt stöd 15.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fp åk2 / Lp 3, 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Britt Gabrielsson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-01-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurs PÄP003 och PÄP001.

MÅL
Att de studerande aktivt bearbetar sina egna attityder och värderingar gentemot människor som behöver särskilt stöd. Att de studerande ska ha förvärvat ett synsätt på människor med fysiska, psykiska, sociala och emotionella handikapp som visar på utvecklingsmöjligheter hos dem. Att utifrån detta synsätt finna ett arbetssätt som tillgodoser dessa utvecklingsmöjligheter hos barn, ungdomar, vuxna och äldre med behov av särskilt stöd. De studerande skall ha kunskap om informationssökning.

INNEHÅLL
¥ Begreppet handikapp och olika handikapp ¥ Åldrande och äldreomsorg ¥ Sociala problem och psykiska problem och sjukdomar ¥ Olika stödåtgärder och metoder för undervisning och stimulering ¥ Integrering och specialinstitutioner ¥ Den lagstiftning som gäller för människor med handikapp och deras familjer ¥ Handikapporganisationer ¥ Skapande aktiviteters betydelse för människor

UNDERVISNING
Expertmedverkan, studiebesök och fältstudier varvas med teoretiska studier och praktik.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Praktik                                                     	  6.0	Poäng
Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Lagstiftning o specialped./tentamen                         	  3.0	Poäng
Handikapp och specialpedagogik                              	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Bakk, A & Grunewald, K. (1993).Omsorgsboken. Liber Utbildning. Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen. Centrum för forskning i lärande. J¿rstad, J. (1990).Sådana är vi. Månpocket. Ljungström, C. (1985).Lekterapi på sjukhus. Socialstyrelsen. Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur. Socialstyrelsen. (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. Tilläggslitteratur ca 300 sid. fakta och skönlitteratur.

ÖVRIGT
Förberedelser (motsvarande 1 poäng) av examensarbete. Förberedelser av lägerskola inför termin 5. RESURSER: Ped 2p, Sk 2p, Met 2p, Trsl, mu, bild 2p, Pr 6p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny