Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP003 Fritidsped kompetens o yrkesroll i skola och skolb omsorg 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fp åk1 / Lp 1
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Maj-Britt Hademalm Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-03-25.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja fritidspedagogutbildningen.

MÅL
De studerande skall kunna: „ söka exempel på hur styrinstrument styr verksamheten på fritidshemmet, „ analysera gjorda erfarenheter och iakttagelser och diskutera olika sätt att utforma verksamheten, „ planera och genomföra aktiviteter med enskilda barn och barngrupper. De studerande skall: „ värdera och ta ställning till sitt yrkesval mot bakgrund av erfarenheter av fritidspedagogens hela arbetssituation, „ utveckla förmågan att reflektera, analysera och dra slutsatser.

INNEHÅLL
Kursen behandlar teoretisk och praktisk kunskap om fritidshemmet som samhällsinstitution, styrningen av skolbarnsomsorgen och fritidspedagogens yrkesroll. Styrdokumenten för förskola och skola behandlas också i kursen. „ läroplansteori, styrsystem, gällande styrdokuments utformning och funktion, „ skolbarnsomsorgens framväxt, „ fritidshemsmiljön, fritidshemmets vardag och vad fritidspedagogens arbete innebär, „ pedagogisk planering och utvärdering, „ grundläggande socialpsykologi och social perception, „ teorier om barns utveckling och de grunder den lägger för skolbarnsomsorgen, „ observationer, synsätt, syften och metoder, „ tystnadsplikt och sekretess, „ religion och livsåskådningar, „ datoranvändning och ordbehandling.

UNDERVISNING
I kursen integreras teori - föreläsningar, grupparbeten - med praktik och fältstudier. Information om Teknikens hus, bibliotek och biblioteksanvändning ges. Under praktiken påbörjas arbetet med en egen praktikbok, som följer den studerande under hela utbildningen.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Utvecklingspsykologi/tentamen                               	  2.0	Poäng
Fritidspedagogens yrkesroll                                 	  8.0	Poäng

LITTERATUR
Berg, E. Macintosh med MacWrite II och Claris Works. Ekström, S (1987). Språk. Liber. GodeŽ, C (1981). Leka i grupp. Natur och kultur. Gren, J. (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. Gustafsson, A (senaste upplagan). Kommun och landsting idag. Liber läromedel. Jerlang, E. (red.) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Almqvist & Wiksell. Langley, M. (1994). Världens religioner. Örebro: Libris. Lindelöw, U (1991). Sekretess och anmälningsplikt i barnomsorg och skola. Natur och kultur. Rubenstein Reich, L (1986). Observera mera! Studentlitteratur. Rödstam, M. (1991). Barns utveckling 7-12 år. Almqvist & Wiksell. Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. (särtryck). Socialstyrelsen. (1988).Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen. (1995). Barnomsorgen i socialtjänstlagen. Allmänna råd från Socialstyrelsen, 1995:2. Svedberg, L. (1992). Grupp-psykologi. Studentlitteratur. Referenslitteratur tillkommer.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 2p, Sk 1p, Pr 5p

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny