Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP002 Att arbeta i förskolan - förskollärarens yrkesroll 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fl åk1 / Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Görel Sjöstedt Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till förskollärare.

MÅL
Kursen syftar till att de studerande skall tillägna sig kunskaper om styrdokument, organisations- och verksamhetsformer inom barnomsorgen och förskollärarens yrkesroll. Styrdokumenten för skola och skolbarnsomsorg behandlas också i kursen. De studerande skall: „ vara medvetna om den egna rollen i studiesituationen, möjlighet till medinflytande och eget ansvar, „ utveckla förmågan att reflektera, analysera och dra slutsatser, „ kritiskt pröva sitt studieval och sig själva inför kommande yrkesroll.

INNEHÅLL
„ vilka krav som ställs i den nya studiesituationen, „ verksamheten vid högskolan, Teknikens hus, „ inlärning och studieteknik, „ gällande styrdokument: socialtjänstlagen, pedagogiskt program för förskolan, kommunala mål och riktlinjer, „ innehåll och arbetssätt i förskolan, pedagogisk planering, „ ansvarsfrågor och sekretess, upphovsrätt, „ utvecklingspsykologi,teorier om barns utveckling och den grund den lägger för förskolans verksamhet, „ grundläggande socialpsykologi och social perception, „ observationer, grundläggande synsätt, olika syften och metoder, „ religion och värderingsfrågor, „ barnomsorg i den kommunala organisationen, „ fackliga frågor, „ sammanträdesteknik, „ förskolans historia och framväxt, „ datoranvändning och ordbehandling.

UNDERVISNING
Kursen inleds med teori och fältstudier samt följs av praktik i daghem och avslutas med teori. Inför praktiken förbereds en ämnesövergripande praktikuppgift som följs upp under kursens sista teoridel. En temadag kring etik samt information om Luleå kommun och Teknikens hus ingår i kursen.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Utvecklingspsykologi/tentamen                               	  2.0	Poäng
Förskollärarens yrkesroll                                   	  8.0	Poäng

LITTERATUR
Andersson, N. (1991).Mötas vid maten. Almqvist & Wiksell. Gren, J. (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber. Gustafsson, A (senaste upplagan). Kommun och landsting idag. Liber läromedel. Guvå, G. (1990).Vi och våra dagisbarn. Utbildningsförlaget. Jerlang, E. (red.) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Almqvist & Wiksell. Langley, M (1994) Världens religioner. Örebro: Libris. Lindelöw, U. (1991).Sekretess och anmälningsplikt i barnomsorg och skola. Natur och kultur. Olofsson, B. (1987). Lek för livet. HLS förlag. PalmŽrus, K. (1991). Möjligheternas småbarnsavdelning. Göteborgs Universitet. Rubenstein Reich, L. (1986).Observera mera! Studentlitteratur. Socialstyrelsen. (1987).Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1995). Barnomsorgen i socialtjänstlagen. Stern, D.N. (1991). Ett litet barns dagbok. Stockholm: Natur och Kultur. Valfri litteratur i Socialpsykologi

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 2p, SO 1p, Pr 5p

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny