Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP001 Utveckling och lärande 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fl, Fp, Gr1-7 /
åk1 / Lp 3, 4
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Allan Nordlund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-10-21 att gälla tills vidare. Reviderad 1996-03-08.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att påbörja studier vid utbildningsprogrammen för förskollärare, fritidspedagoger eller grundskollärare.

MÅL
Kursen skall ge en gemensam grundsyn på barns utveckling och lärande och en förmåga att tillämpa ett arbetssätt där betydelsen av barns egen aktivitet och delaktighet i lärprocessen betonas. Kursen skall också ge en medvetenhet om att utgångspunkten för lärandet ska vara barnens egna föreställningar och erfarenheter och att lärandet ska utmärkas av ett helhetsperspektiv och av kunskapens alla former.

INNEHÅLL
* olika syn på kunskapsbegreppet, Lpo 94:s och Pedagogiska programmens kunskapssyn * teorier kring barns och ungdomars utveckling och lärande * lekens betydelse för barns utveckling och lärande * alternativ pedagogik * läs-, skriv-, matematikinlärning, teorier och metoder kring förberedande, grundläggande och fortsatta insatser * talbegrepp, talskrivning, de fyra räknesätten, grundläggande geometri och datoranvändning.

UNDERVISNING
MOMENT 1 Studerande från de tre utbildningarna F, Fp och Gr bildar samläsningsklasser under 5 poäng av kursen. MOMENT 2 Resterande 5 poäng är inriktade på metodik/praktik inom respektive verksamhetsområde. För studerande på grundskollärarprogrammet ingår även matematik i den programspecifika delen.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Vidare bedöms praktik, praktikuppgift och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

F,Fp: Met 2p/Pr 3p. Gr: Met 1p/Ma 1p/Pr 3p                  	  5.0	Poäng
Met 1p/Ma 2p/Ped 2p                                         	  5.0	Poäng

LITTERATUR
* Metodik- Pedagogik (samläsning) Doverborg, E., Österberg., & Pramling, I. (1991). Att förstå barns tankar Ñ metodik för barnintervjuer. Almqvist & Wiksell. Eriksen Hagtvet, B. (1990). Skriftspråksutveckling genom lek. Stockholm: Natur och kultur. Jerlang, E. (red.) (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Almqvist & Wiksell. Larson, L., NauclŽr, K., & Rudberg, L. (1992). Läsning och läsinlärning. Studentlitteratur. LindŽn, N (1993). Stöd för barns inlärning. Runa. Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. (särtryck). Diverse artiklar som utlånas av institutionen. * Matematik Dunkels, A., & Jakobsson-Åhl, G. (1992). Geobrädet i grundskolan 1. Malmö: Gleerups. (utlånas av inst.) Johnsen H¿ines, M. (1990). Matematik som språk. Verksamhetsteoretiska perspektiv. Stockholm Utbildningsförlaget. Diverse aktuella artiklar. * Metodik för Gr Dahlgren, H. (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enl. Lpo 94. Solna: Ekelunds förlag. Rosenberg, M. (1989). Undervisningen i samförstånd. Utbildningsförlaget. * Metodik för F Ekström, S., & Godhee, C. (1987). Språk. Stockholm: Socialstyrelsen. Olofsson, B. (1987). Lek för livet. Stockholm HLS. Rubinstein, R. L. (1986). Observera mera. Studentlitteratur. Socialstyrelsen. (1987).Pedagogiskt program för förskolan. Allmänna råd från Socialstyrelsen, 1987:3. Wallström, B (1992). Möte med Fröbel. Studentlitteratur. * Metodik för Fp Knutsdotter-Olofsson, B. (1992). I lekens värld. Almqvist & Wiksell. Socialstyrelsen. (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna råd från socialstyrelsen, 1988:7. REFERENSLITTERATUR -. (1991). 6-åringen. Fortbildningsförlaget. -. (1991). Perspektiv på barn och ungdom. Utbildningsradion. Dahlgren, G. (1993). Barn upptäcker skriftspråket. Liber. Diderichsen, A m fl. (1992). 6 år och på väg in i skolan. Studentlitteratur. Dworetzky, J. P. (1993).Introduction to Child Development. Fifth Edition. New York, West Publishing Company. Elkind, D. (1985).Barn och unga i Piagets psykologi. Natur och Kultur. Hansson, L. (1993). Montessori och barns arbete. Liber Utbildning. Imsen, G. (1992). Elevens värld. Introduktion i pedagogisk psykologi. Studentlitteratur . Jerlang, E (red). (1991).Utvecklingspsykologiska teorier. Almqvist & Wiksell. Jerlang, E. (1992). Barnets utveckling Ñ en helhet. Stockholm: Runa. LindŽn, N. (1993). Stöd för barns inlärning. Stockholm: Runa förlag. Lindö, R. (1986). Sagoskolan. Liber. Marton & Dahlgren. (1977). Inlärning och omvärldsuppfattning. Almqvist & Wiksell . Marton, F. (1986). Hur vi lär. Raben & Sjögren. Olofsson, B. & Knutsdotter. (1992). I lekens värld. Almqvist & Wiksell. Olofsson, B. K. (1987). Lek för livet. Stockholm: HLS förlag. Piaget, J. (1976). Barnets själsliga utveckling. Liber läromedel. Rödstam, M. (1991). Barns utveckling 7-12 år. Almqvist & Wiksell. Urval ur Rönnlund, B. (1989). Matematik. Luleå, Norrlands Skolkonsult. Tamm, M. (1979). Barnets tankevärld. Esselte. Tough, J. (1976). Att samtala med barn. Raben & Sjögren. Viklund, M. (1979). UtvecklingÑfostranÑpedagogik. Stockholm: Natur och kultur . Vygotskij, L. S. (1991). Psykologi och dialektik. Nordstedt. Wallström, B. (1992). Möte med Fröbel. Studentlitteratur. Wood, D. (1992). Hur barn tänker och lär. Studentlitteratur.

ÖVRIGT
RESURSER: Moment 1 - Met 1p, Ma 2p, Ped 2p. Moment 2 - F, Fp: Met 2p, Pr 3p. Gr: Met/Ma 2p, Pr 3p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny