Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN610 Teknik för NO-lärare 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fristående / VT-98
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogutbildning med inriktning mot matematik-naturvetenskap.
MÅL
Efter avslutad kurs ska de studerande ha sådana kunskaper om teknikens historia, metoder, arbetssätt och roll i samhället att de kan genomföra undervisning och eget utvecklingsarbete i grundskolan.
INNEHÅLL
Verktyg och maskiner, materialkännedom, bearbetningsmetoder, hopfogningsmetoder, praktiska moment.
Tekniken i vår omgivning, ellära, elektronik, ritteknikens grunder, bygg- och anläggningsteknikens grunder.
Teknikhistoria, tekniken och läroplanen, handledning av tekniska processer.
Utvecklingsarbete i klass.
UNDERVISNING
Lektioner, laborationer och praktiska övningar.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Utvecklingsarbete i klass 2.0 Poäng
Praktiska moment, kursuppgift 2.0 Poäng
Teknikhistoria, tekniken i skolan/tentamen 1.0 Poäng
LITTERATUR
Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Lund: Studentlitteratur. 446s. ISBN 91-44-32282-8.
Ginner, T & Mattsson, G (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur. 220s. ISBN 91-44-48201-9.
Litteratur som väljs i samråd med undervisande lärare tillkommer.
ÖVRIGT
RESURSER: Tk 5p
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny