Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN404 Vatten 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr 4-9, åk 3 / Lp 1

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Marie Leijonmarck Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-05-xx att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Att med godkänt resultat genomgått kurserna MTF 301, PÄN400 och MTF302.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha: - fördjupad kunskap om vatten och vattnets betydelse för liv på jorden, - kunskaper om samspelet mellan kemiska, biologiska och hydrologiska processer och faktorer, - fördjupade färdigheter i experimentellt arbete, samt - förmåga att självständigt lösa problem och att följa med i kunskapsutvecklingen.

INNEHÅLL
Liv i vatten. Kemiska och fysikaliska egenskaper hos vatten. Reaktioner i vattenlösning. Vatten som lösningsmedel. Hastighet och energiomsättning i kemiska processer. Jämvikter - syra - bas, redox och löslighet. Moderna analysmetoder. Hydrologiska kretslopp.

UNDERVISNING
Problembaserat lärande, PBL, där teoretiska studier kombineras med praktiska tillämpningar utgör grunden för kursen. Undervisningen leds av lärararbetslag där flera lärare kan närvara vid visst undervisningsmoment. Studenterna ska kontinuerligt planera, genomföra och utveckla kursens mål och innehåll och överföra till egen undervisning i elevgrupper. Fältstudier ingår. En stor del av kursen genomförs som ett projektarbete i grupper om 5 till 6 studenter. Detta innebär att grupperna i största utsträckning själva, men i samråd med handledare, planerar arbete, skaffar kunskap om metodik, och genomför arbetet. Resultatet av projektarbetet redovisas både skriftligt och muntligt i varje grupp. Gruppernas resultat jämförs och en slutsats presenteras i en gemensam skriftlig sammanfattning. Som komplement till PBL-studierna kan ingå föreläsningar, lektioner, seminarieövningar, litteraturuppgifter, laborationer och studiebesök. Varje grupp väljer ett av följande projekt som arbetsområde: a. Studie av Luleälven b. Studie av Piteälven c. Studie av Råneälven d. Studie av Bottenviken utanför Luleälvens utlopp e. Studie av Bottenviken utanför Piteälvens utlopp f. Studie av Bottenviken utanför Råneälvens utlopp

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Bi 1,5/Ke 5/Tk 0,5/projektarbete                            	  7.0	Poäng
Bi 0,5/Ke 1/Tk 1,5/tentamen                                 	  3.0	Poäng

LITTERATUR
Foberg, M (1994). Växter och djur i Bottniska viken. Nordstedts tryckeri AB. Masterton, W L & Hurley, C N (1997). Chemistry Principles and Reactions. Saunders College Publishing. ISBN 0-03-005889-9. Raab, B & Vedin, H (1991). Klimat, sjöar och vattendrag. Sveriges nationalatlas. Temavärd SMHI. ISBN 91-87760-31-2. Stenciler och artiklar. REFERENSLITTERATUR Bestämningslitteratur. - (1995). Det evigt vandrande vattnet. Naturvetenskapliga forskningsrådets årsbok 1995. Campbell, N A (1996). Biology. The Benjamin/Cummings Publishing Company Inc. ISBN 0-08053-1940-9. Wetzel, R G (1983). Limnologi. Saunders College Publishing. ISBN 0-03-057913-9.

ÖVRIGT
RESURSER: Bi 3p, Ke 5p, Tk (samhällsbyggnad) 2p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny