Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN021 Teknik och pedagogik 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Alla / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Gunilla Johansson Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-03-21 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-01-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
För att bli antagen till kursen skall studenten vara beredd att ingå i en grupp om 3-5 personer som tillsammans vid kursstart skall inneha grundläggande tekniska och pedagogiska kunskaper motsvarande två första åren på en teknisk utbildning respektive tre första terminerna på en pedagogisk utbildning eller två terminer på en ekonomisk utbildning. En förutsättning för att kursen skall kunna ges är att det finns sökande från minst två av sektorerna, teknik, pedagogik och ekonomi.

MÅL
Kursens mål är att: - studenten skall tillägna sig kunskaper om pedagogikens betydelse för kommunikation av teknologi och teknik till både flickor och pojkar. - studenten skall träna sin förmåga att kommunicera teknik till målgrupper med begränsat tekniskt kunnande. - studenten skall utveckla sin förmåga att arbeta i projektgrupp.

INNEHÅLL
I kursen behandlas innehållet i den process som leder till att ett budskap med hög grad av teknikinnehåll kan överföras till och tillgodogöras av målgrupper som är i behov av att utveckla sitt tekniska kunnande. Projekten utformas av deltagarna i samråd med lärare och företrädare för målgruppen. Målgrupper med representanter för båda könen eftersträvas. Exempel på tänkbara projektarbeten: - Byggteknik i pedagogisk tjänst. Hur anpassa lokaler till modern pedagogik? - Miljöanpassat boende. Modeller för bra boende och bra arbetslokaler (skola). - Frisk och sjuk natur. Hur uppfatta signaler och vidta åtgärder? - Informationsteknologi i pedagogikens tjänst - El och energi. Hur studerar vi el- och energianvändning i vår närmiljö och förmedlar kunskapen till en målgrupp med begränsat el-tekniskt kunnande? - Via vägar och viadukter. Konstruktionsteknik, historiska monument mm. - Berg och sten i mänsklig tjänst. Resurser i Norrbotten.

UNDERVISNING
Föreläsningar och eget projektarbete.

EXAMINATION
Aktivt deltagande vid föreläsningar och väl genomförda projekt. Obligatorisk närvaro vid redovisningar. Skriftlig dokumentation av projektarbete.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Projektarbete                                               	  4.0	Poäng

LITTERATUR
3-5 titlar inom berört område väljs i samråd med undervisande lärare.

ÖVRIGT
RESURSER: Ledarskap & organisation 1p, Pe 1,5p, Tk 1,5p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny