Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN017 Aktiv matematik 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Valbar kurs /
Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2
Fl, Fp / T5, Lp 2:2
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Gunnar Jakobsson-Åhl Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-12 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-01-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet.

MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande, inom de områden som kursen omfattar, självständigt kunna ¥ lösa problem av icke-rutinkaraktär, ¥ redogöra för hur begreppsbildning hos grundskoleelever kan stimuleras med kreativa arbetsmetoder.

INNEHÅLL
Kursen har en didaktisk inriktning med begreppsbildning och problemlösning i fokus. Inom alla områden används konkret material, t.ex. lekar och spel, som stöd för begreppsutveckling. Samverkan med slöjd för tillverkning av egna konstruktioner. * Tal och taluppfattning De fyra räknesätten, naturliga tal, heltal, decimaltal, bråk, procent, procedurkunskap och begreppskunskap. * Geometri Begreppsbildning, laborativa metoder, utomhusmatematik. * Algebra Grundläggande begrepp, ekvationslösning, tillämpningar. * Problemlösning Problemlösningsstrategier, vardagsmatematik, rekreationsmatematik, bl.a. problem av knep-och-knåp-typ.

UNDERVISNING
Lektioner och gruppövningar.

EXAMINATION
Inlämningsuppgifter, utställningar, arbetsmappar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  1.0	Poäng
Ma 3,5p/Slöjd 0,5                                           	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Bolt, B (1984). Boken om aktiviteter i matematik. Göteborg: Förlagshuset Gothia. ISBN 91-7728-112-8. Aktuella tidskriftsartiklar och opublicerat material som preciseras i samband med undervisningen.

ÖVRIGT
RESURSER: Ma 3,5p, Slöjd 0,5p, Examensarbete 1p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny