Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN017 Aktiv matematik 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Valbar kurs /
Fl, Fp, Gr 1-7 / T4, Lp 4:2
Fl, Fp / T5, Lp 2:2
/
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Gunnar Jakobsson-Åhl Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-12 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-01-21.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet.
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande, inom de områden som kursen omfattar, självständigt kunna
¥ lösa problem av icke-rutinkaraktär,
¥ redogöra för hur begreppsbildning hos grundskoleelever kan stimuleras med kreativa arbetsmetoder.
INNEHÅLL
Kursen har en didaktisk inriktning med begreppsbildning och problemlösning i fokus. Inom alla områden används konkret material, t.ex. lekar och spel, som stöd för begreppsutveckling. Samverkan med slöjd för tillverkning av egna konstruktioner.
* Tal och taluppfattning
De fyra räknesätten, naturliga tal, heltal, decimaltal, bråk, procent, procedurkunskap och begreppskunskap.
* Geometri
Begreppsbildning, laborativa metoder, utomhusmatematik.
* Algebra
Grundläggande begrepp, ekvationslösning, tillämpningar.
* Problemlösning
Problemlösningsstrategier, vardagsmatematik, rekreationsmatematik, bl.a. problem av knep-och-knåp-typ.
UNDERVISNING
Lektioner och gruppövningar.
EXAMINATION
Inlämningsuppgifter, utställningar, arbetsmappar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0 Poäng
Ma 3,5p/Slöjd 0,5 4.0 Poäng
LITTERATUR
Bolt, B (1984). Boken om aktiviteter i matematik. Göteborg: Förlagshuset Gothia. ISBN 91-7728-112-8.
Aktuella tidskriftsartiklar och opublicerat material som preciseras i samband med undervisningen.
ÖVRIGT
RESURSER: Ma 3,5p, Slöjd 0,5p, Examensarbete 1p.
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny