Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN010 Närsamhället som läromedel Ma/Na 15.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr 1-7, åk2 / Lp 1 och 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Nils Erik Lindell Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-01-21.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kurserna i termin 1 och 2 godkända

MÅL
MOMENT 1, Naturvetenskap för Ma/Na, 5 Poäng. Termin 3. De studerande skall ha kunskaper om naturen och människan, om materiens egenskaper och kretslopp, om energins flöden och om livets förutsättningar och utveckling. De skall vidare ha förtrogenhet med naturvetenskaplig kunskapsbildning. De studerande skall ha kunskaper om: - materia och materians uppbyggnad - storheter, enheter och enhetssystem - vattnets roll som lösningsmedel - ellära och elektronik - värme och värmeyttringar - egenskaper och sammansättningar hos gaser - försurningens kemi - grundläggande ekologiska samband - skogsekologi - artsammansättning - livsbetingelser - energiflöden - miljöpåverkan De studerande skall bearbeta och utveckla: - användningen av närsamhället som läromedel - omsorg och respekt för det levande och för naturen - förståelse och handlingsberedskap för ett uthålligt, resursbevarande samhälle - ett laborativt och undersökande arbetssätt De studerande skall kunna: - säkerhetsregler i laboratorier - använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - utarbeta enkla lokala läromedel - använda enkla verktyg för att klara vardagstekniska uppgifter MOMENT 2, Samhällsvetenskap för Ma/Na, 5 poäng. Termin 3. De studerande skall ha kunskap om närsamhällets natur-, samhälls- och kulturförhållanden samt dess historiska och religiösa särart. De studerande skall ha grundläggande kunskaper om: - kartkunskap - landformande krafter - basnäringarna jord- och skogsbruk - det religiösa arvet - med tonvikt på den kristna tron och den kristna traditionen - bibelkunskap, religionshistoria - tidsdimension och det historiska arvet - kommuner och landsting - fackliga frågor - väder och klimat De studerande skall bearbeta och utveckla: - användningen av närsamhället som läromedel - egna attityder till livsfrågor, etik och moral - ett laborativt och undersökande arbetssätt De studerande skall kunna: - använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - utarbeta en ortsinventering MOMENT 3, Samhällsvetenskap för Ma/Na, 5 poäng. Termin 4. De studerande skall ha kunskap om närsamhällets natur-, samhälls- och kulturförhållanden samt dess historiska och religiösa särart. De studerande skall ha grundläggande kunskap om: - endogena och exogena krafter - klimat - övriga världsreligioner och nyandliga rörelser - etik och värderingsfrågor - hur det moderna Sverige formats - ideologi och demokrati - samhällsekonomi - informationssökning De studerande skall bearbeta och utveckla: - användningen av närsamhället som läromedel - ett laborativt och undersökande arbetssätt De studerande skall kunna: - använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - utarbeta en ortsinventering - med ortsinventeringen som utgångspunkt didaktiskt/metodiskt planera och genomföra temadag/ar i lägre årskurser.

INNEHÅLL
MOMENT 1, Naturvetenskap för Ma/Na, 5 Poäng. Termin 3. Kursen är en introduktion till Na-ämnena och skall tillsammans med Sa-kursen på 5 poäng i termin 3 och Sa-kursen på 5 poäng i termin 4 ses som en enhet. Kursens innehåll skall belysas ur didaktisk synvinkel. MOMENT 2, Samhällsvetenskap för Ma/Na, 5 poäng. Termin 3. Kursen är en introduktion till Sa-ämnena och skall tillsammans med Na-kursen på 5 poäng termin 3 och Sa-kursen 5 poäng termin 4 ses som en enhet. Kursens innehåll skall genomgående belysas ur didaktisk/metodisk synvinkel. MOMENT 3, Samhällsvetenskap för Ma/Na, 5 poäng. Termin 4. Kursen är en introduktion till Sa-ämnena och skall tillsammans med Na-kursen på 5 poäng termin 3 och Sa-kursen på 5 poäng termin 3 ses som en enhet. Kursen har didaktisk/metodisk inriktning och tillämpad informationssökning ingår.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, grupparbeten och seminarier varvas med laborationer, studiebesök och exkursioner.

EXAMINATION
Bedömningen sker vid individuell muntlig/skriftlig examination.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Sa, term 4/tentamen och ortsinventering                     	  5.0	Poäng
Sa, term 3/tentamen                                         	  5.0	Poäng
Na, term 3/tentamen                                         	  5.0	Poäng

LITTERATUR
* Historia Groth, Ö (1995). Nordkalotten. Kung Faravids land. Tiden. Oredsson, S & Andersson, L (1995). I historiens spegel. Akademiförlaget. * Religion Arlebrand, H (1995). Det okända. Örebro: Libris. Beskow, P (1992).Trons vägar. (valda delar) Proprius. Langley, M (1994). Världens religioner. Libris. Bibel. Psalmbok. * Samhällskunskap Gustafsson, A (senaste upplagan). Kommun och landsting idag. Liber läromedel. Halvarsson, A (senaste upplagan). Sveriges statsskick. Almqvist & Wiksell. Larsson, R (senaste upplagan). Politiska ideologier i vår tid. Studentlitteratur. Ternström, C & Ullman, M (senaste upplagan). Ekonomi för skolfolk. Liber Hermods. * Geografi - (1992). Stor världsatlas. Norstedts. Björklund, G (1993). Handbok i geografi. Natur och kultur. Vetenskapens Värld. Jordens utveckling. Bonniers. Vetenskapens Värld. Jordens yta. Bonniers. * Fysik/Teknik Rönnlund, B (1990). Teori och experiment för lärare och elever, del 1. Norrlands skolkonsult. * Kemi Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Häfte. * Biologi - (1982). Runt i naturen, del 1 och 2. Utbildningsradion. Elvers, I (1968-1976). Vår flora i färg, Almqvist & Wiksell. Skogsstyrelsen (1986). Skogsmarkens ekologi, Del 1. REFERENSLITTERATUR Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Högskolan i Luleå.

ÖVRIGT
RESURSER Moment 1 - Bi 2p, Fy 1,5p, Ke 1,5p. Moment 2 - Ge 1p, Hi 1p, Re 2p, Sk 1p. Moment 3 - Ge 2p, Hi 1p, Re 1p, Sk 1p.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny