Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSS633 Svenska som andraspråk/Svenska för invandrarundervisn B 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Abiel Oldgren Univ lekt

FASTSTÄLLD
Fastställd av UKI-sektorn 1992-06-18 och kommer att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Godkänd kurs i Svenska som andraspråk/Svenska för invandrarundervisning, A 20 poäng

MÅL
Kursen syftar till att: - ge en fördjupad och bredare kunskap om svenskans struktur och språktypologiska profil, - ge en fördjupad insikt i invandrares och minoriteters språkliga och sociala situation, - ge vidgade kunskaper om tvåspråkighet och språkinlärning, - genom ett projektarbete öva förmågan att tillämpa de kunskaper som inhämtats i kursens teoretiska moment.

INNEHÅLL
Moment 1. Andraspråksinlärning och tvåspråkighet, 3 poäng. Momentet syftar till att fördjupa och bredda de kunskaper om andraspråksinlärning och tvåspråkighetsfrågor som inhämtats på A-nivån. Moment 2. Kontrastiv kulturkunskap, 2 poäng. Momentet syftar till att ge kunskaper om etnicitet och identitet och om olika kulturer med tyngdpunkten lagd vid en jämförelse mellan svensk kultur och olika invandrargruppers kulturella bakgrund. Moment 3. Språkstruktur och språkanvändning, 8 poäng. Momentet syftar till att fördjupa och bredda de kunskaper om svenskans struktur och språktypologiska profil som inhämtats på A-nivån. Särskild uppmärksamhet ägnas åt sådanda företeelser som brukar vålla problem vid invandrares språkproduktion i tal och skrift. Moment 4. Barns och ungdomars språkutveckling, 3 poäng. Momentet syftar till att ge kunskaper om språkutvecklingen under förskole- och skolåldern. Under detta moment belyses även avvikande språkutveckling och språkliga handikapp, t ex läs- och skrivsvårigheter, liksom tvåspråkighetsfrågor i samband med barns och ungdomars språkutveckling. Moment 5. Projektarbete, 4 poäng. Momentet syftar till att ge den studerande övning i att tillämpa de kunskaper och färdigheter som inhämtats i de övriga momenten genom att ensam eller i grupp göra en undersökning som rör frågeställningar och problem förknippade med svenska som andraspråk. Förslag till ämnen ges under kursen.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar. Aktivt deltagande fordras, och närvaro är därför obligatorisk.

EXAMINATION
Examination sker i form av fortlöpande bedömning under kursens gång samt skriftlig och/eller muntlig tentamen vid slutet av varje moment. Projektarbetet redovisas skriftligt i en projektrapport som granskas och diskuteras av de övriga kursdeltagarna vid ett avslutande seminarium.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Projektarbete                                               	  4.0	Poäng
Barns och ungdomars språkutveckling                         	  3.0	Poäng
Språkstruktur och språkanvändning                           	  8.0	Poäng
Kontrastiv kulturkunskap                                    	  2.0	Poäng
Andraspråksinlärning och tvåspråkighet                      	  3.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1. Andraspråksinlärning och tvåspråkighet, 3 poäng. Garcia, Eugene E (1991) Bilingualism and Second Language Acquisition in Academic Contexts. I: Ambert, Alba N Bilingual Education and English as a Second Language New York: Garland Publishing. Hansegård, Nils-Erik (1990) Den norrbottniska språkfrågan. En återblick på halvspråkighetsdebatten Uppsala: Centrum for multietnisk forskning (läses enligt anvisningar). Huss, Leena Marjatta (1991) Forskningsöversikt. I: Huss, Leena Marjatta Simultan tvåspråkighet i svensk-finsk kontext Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis. Kotsinas, Ulla-Britt (1985) Invandrare talar svenska Ord och stil 15 (kapitel 3, 4, 5 och 9) Malmö: Liber Kotsinas, Ulla-Britt (1994) Ungdomsspråk Ord och Stil 25 (kapitel 10 och 11) Uppsala: Hallgren & Fallgren Larsen-Freeman, Diane & Long, Michael H (1991) Explanations for differential success among second language learners. I: Larsen-Freeman & Long An Introduction to Second Language Acquisition Research New York: Longman Inc. Nässtrand, Evald (1987) Språkläraren och språkinlärningsforskningen Rapport Umeå universitet. Sutter, Will (1991) Language Learning Strategies: Analysis and Training. I: (1991) Flerspråkighet i och utanför Norden Sjätte Nordiska Tvåspråkighetskonferensen Åbo. Moment 2. Kontrastiv kulturkunskap, 2 poäng. Brune, Ylva (1994) Var plåga har sitt skri för sig. Om massmediernas roll i opinionsbildningen. I: Ny i Sverige (1994:3) Debatten om invandrarforskning i Svenska Dagbladet samt i Invandrare och Minoriteter, Jan - april 1992 (artiklar tillhandahålls av institutionen). Invandrar- och flyktingpolitiken (1994) Kulturdepartementet (tillhandahålls av institutionen). Invandrare och minoriteter 1989: 4-5 Temanummer Svenskundervisningen. Ronström, Owe (1989) De nya svenskarna. I: Invandrare och minoriteter 1989:1. TydŽn, Mattias (1990) Pluralismens gränser. I: Invandrare och minoriteter 1990: 5-6. Wijk-Andersson, Elsie (1991) Förstår vi det vi ska förstå när vi tror att vi förstår? I: Wijk-Andersson, Elsie red (1991) Kultur-text-språk Uppsala: Hallgren & Fallgren. Ålund, Alexandra (1985) Skyddsmurar Stockholm: Liber. Moment 3. Språkstruktur och språkanvändning, 8 poäng. Aijmer, Karin (1977) Partiklarna ju och väl. I: Nysvenska studier 57 s 205-216 Lund (tillhandahålles av institutionen). Andersson, Erik (1993) Grammatik från grunden (läses enligt anvisningarna) Uppsala: Hallgren och Fallgren. Andersson, Lars-Gunnar (1987) Språktypologi och språksläktskap Stockholm: Skriptor. Asher, James J (1982) The Total Physical Response Approach. I: Asher, James J (1982) Learning another language through actions: The complete teacher's guidebook Calofornia Sky Oaks Productions Inc. Bannert, Robert (1990) På väg mot svenskt uttal Lund: Studentlitteratur. Dahl, Östen (1987) Negationens typologi. I: Hyltenstam, Kenneth (utg) (1987)Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Enkvist, Nils Erik (1984) Några textlingvistiska grundfrågor. I: Teleman, Ulf & Hultman Tor G (red) (1984) Språket i bruk Lund: Liber. Gårding, Eva Den efterhängsna prosodin. I: Teleman, Ulf & Hultman Tor G (red) (1984) Språket i bruk Lund: Liber. Larsson, Eva Sammanhållna och kluvna prepositionsfraser. I: Hyltenstam, Kenneth (utg) (1987)Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Lgr 80 Kommentarmaterial . Svenska som andraspråk: Grundläggande färdigheter. Skolöverstyrelsen: Liber (1985). Fördjupade studier. Skolöverstyrelsen: Liber (1987). Läs- och skrivinlärning. Skolöverstyrelsen: Liber (1989). Linell, Per (1984) Människans språk (kapitel 8-13) Malmö: Liber Ljung, Magnus & Ohlander, Sölve (1988) Allmän grammatik (läses enligt anvisningarna) Malmö: Liber. Ohlander, Sölve Vad är praktisk grammatik? I-II. I: Moderna språk 1980:4 och 1981:1 (tillhandahålles av institutionen). Skolverket (1994) Att undervisa invandrarelever i svenska Kommentarer till kursplaner i svenska som andraspråk Stockholm: Liber. Teleman, Ulf (red) (1987) Grammatik på villovägar Utgiven av Svenska språknämnden Stockholm: Esselte. Moment 4. Barns och ungdomars språkutveckling, 3 poäng. Einarsson, Jan & Hultman, Tor G (1984) Godmorgon pojkar och flickor. Om språk och kön i skolan Malmö: Liber. Hultman Tor G (1990) Språket, skolan och makten. I: Berg, Birger & Teleman, Ulf (red) (1990) Språkets makt Lund: Studentlitteratur. Linell, Per (1984) Människans språk (kapitel 1-5, 14) Malmö: Liber. Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (1989) Språkutveckling under skoltiden Lund: Studentlitteratur. Söderbergh, Ragnhild (1985) Barnets tidiga språkutveckling Malmö: Liber. Wood, David (1992) Hur barn tänker och lär (kapitel 5) Lund: Studentlitteratur. Moment 5. Projektarbete, 4 poäng. Speciallitteratur i anslutning till valt objekt

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny