Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSS619 Svenska som andraspråk A 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Abiel Oldgren Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd vid Institutionen för Kommunikation och språk 1994-06-09 och kommer att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Svenska 3 åk i gymnasieskolan.

MÅL
Kursen syftar till: - att ge grundläggande ämnesteoretiska kunskaper i svenska som andraspråk - att anlägga metodiska aspekter på undervisningen i svenska som andraspråk.

INNEHÅLL
Kursen innehåller följande moment: Moment 1. Invandrarkunskap, språkpsykologi och språksociologi, 4 poäng. Momentet ger om olika invandrargrupper i Sverige. Orsaker till invandringen och huvuddragen i svensk invandrings- och minoritetspolitik. Dessutom belyses invandrarnas sociala och psykologiska situation. Vidare ges en orientering om språkutveckling, språkproduktion, språkperception och språkets sociala variation. Genomgående belyses därvid invandrarnas språkliga situation. Moment 2. Fonetik, 5 poäng. Momentet ger grundläggande kunskaper om talets produktion, akustik och perception samt om svenskans ljudsystem och uttal. Problemen i svenskan för invandrare belyses i ett språktypologiskt och kontrastivt perspektiv. Övning ges i att analysera och bedöma invandrares språkproduktion. Moment 3. Grammatik och språkanvändning, 5 poäng. Momentet ger grundläggande kunskaper om grammatik och språkanvändning. Svenskans struktur behandlas i ett språktypologiskt och kontrastivt sammanhang. Särskild uppmärksamhet ägnas åt sådana företeelser som brukar vålla problem vid invandrares inlärning av svenska. Moment 4. Andraspråksinlärning, 5 poäng. Momentet ger grundläggande kunskaper om olika teorier och modeller för andraspråksinlärning hos barn och vuxna. I samband därmed belyses tvåspråkighetens pedagogiska konsekvenser, bl a för läs- och skrivinlärning. Momentet ger också insikter i undervisningsmetodik för svenska som andraspråk. (Metodisk-pedagogiska inslag integreras i samtliga moment i kursen). Moment 5. Projektarbete, 1 poäng. Momentet syftar till att ge övning i att tillämpa de kunskaper och färdigheter som inhämtats i de övriga momenten genom att den studerande ensam eller i grupp gör en undersökning som rör frågeställningar och problem förknippade med svenska som andraspråk. Förslag till ämnen ges under kursen.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och gruppövningar. Aktivt deltagande fordras, och närvaro är därför obligatoriskt.

EXAMINATION
Examination sker i form av fortlöpande bedömning under kursens gång samt skriftliga prov på moment 1 - 4. Skriftlig dokumentation av grupparbete i moment 1 och projektarbete i moment 5. På kursen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Andraspråksinlärning                                        	  5.0	Poäng
Grammatik och språkanvändning                               	  5.0	Poäng
Projektarbete                                               	  1.0	Poäng
Fonetik                                                     	  5.0	Poäng
Invandrarkunskap, språkpsykologi och språksociologi         	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1. Invandrarkunskap, språkpsykologi och språksociologi, 4 poäng. Andersson, Lars-Gunnar (1989), "Attityder till språk". I: Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red), Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. Sveriges utbildningsradio, SIV (1988), Bekänna färg. (Tillhandahålls av institutionen). Bratt Paulston, C., (1988), "Bilingualism and Bilingual Education: an Introduction". I: Bratt Paulston, C (red). International Handbook of Bilingualism and Bilingual Education. Greenwood Press. (Tillhandahålls av institutionen). Hyltenstam, Kenneth (1987), "Alfabetisering bland invandrare - på modersmålet eller på svenska?" I: Hyltenstam, Kenneth (red). Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Invandrarspråken - en ratad sesurs? (1986), Källa 25. Utgiven av forskningsråds- nämnden. Invandrar- och flyktingpolitiken (1994), Kulturdepartementet. (Tillhandahålls av institutionen). Jalava, Antti (1976), Jag har inte bett att få komma. Bonniers (och ytterligare ett skönlitterärt verk). Linell, Per (1984), Människans språk. Malmö: Liber, s. 19-23. (Tillhandahålls av institutionen). Simpson, J.M.Y., (1980), "The Challenge of Minority Languages". I: Haugen, McClure & Thompson (red). Minority Languages Today. Edinburgh: University Press. (Tillhandahålls av institutionen). Teleman, Ulf (1989), Språkutveckling under skoltiden: ett problemfält. I: Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red) Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. Thorsson, Staffan (1987) Den goda viljan och den dolda rasismen - om invandrarskildringar för barn och ungdom. I: Opis Kalopsis 1987:6. (Tillhandahålls av institutionen.) Tingbjörn, Gunnar (1981) Invandrarbarnen och tvåspråkigheten. I: Tingbjörn, Gunnar & Andersson, Anders-Börje Invandrarbarnen och tvåspråkigheten. Stockholm: Liber. Övrig litteratur väljs i anslutning till grupparbete om olika invandrargrupper. Referenslitteratur Daun, Åke (1989) Svensk mentalitet. Stockholm: RabŽn & Sjögren. Hyltenstam, Kenneth & Stroud, Christopher (1991) Språkbyte och språkbevarande. Om samiskan och andra minoritetsspråk. Lund: Studentlitteratur. Kotsinas, Ulla-Britt (1985) Invandrarsvenska och språkförändringar. I: Svenskans beskrivning 15. Förhandlingar vid sammankomst för att dryfta frågor rörande svenskans beskrivning. Göteborgs universitet. Kotsinas, Ulla-Britt (1988) Rinkebysvenskan - en dialekt? I: Svenskans beskrivning 16. Förhandlingar vid sammankomst för att dryfta frågor rörande svenskans beskrivning. Tema kommunikation, Universitetet i Linköping. Lund, Christer & Ohlsson, Rolf (1994) Från arbetskraftsimport till flyktinginvandring. Stockholm: SNS Förlag. Söderlindh, Elsie (1984) Invandringens psykologi. Stockholm: Natur & Kultur. Trudgill, Peter (1976) Språk och social miljö. En introduktion till sociolingvistiken. Stockholm: Pan/Norstedts. Wellros, Seija (1986) Kulturmöten till vardags. Stockholm: Liber. Moment 2. Fonetik, 5 poäng. Andersson, Anders-Börje (1981) Diktamensundersökningen. I: Tingbjörn, Gunnar & Andersson, Anders-Börje, Invandrarbarnen och tvåspråkigheten. Stockholm: Liber. Bannert, Robert (1987) Ordstruktur och prosodi. I: Hyltenstam, Kenneth (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Bannert, Robert (1990) På väg mot svenskt uttal. Lund: Studentlitteratur. (Läses enligt anvisningar.) Elert, Claes-Christian (1989) Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Gårding, Eva (1985) Talet. I: Sandqvist, Carin & Teleman, Ulf (red) Språkutveckling under skoltiden. Lund: Studentlitteratur. Moment 3. Grammatik och språkanvändning, 5 poäng. Anward, Jan & Linell, Per (1976) Om lexikaliserade fraser. I: Nysvenska studier 55-56. (Tillhandahålls av institutionen.) Ekerot, Lars-Johan (1987) Syntax och informationsstruktur. I: Hyltenstam, Kenneth (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Hammarberg, Björn & Viberg, Åke (1976) Anaforiska processer i svenska i invandrarperspektiv - några utgångspunkter. SSM Report 3. Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. (Tillhandahålls av institutionen.) Hammarberg, Björn & Viberg, Åke (1979) Platshållartvånget, ett syntaktiskt probelm i svenskan för invandrare. 2 uppl. SSM Report 32. Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. (Tillhandahålls av institutionen.) Hammarberg, Björn & Viberg, Åke (1976) Reported Speech in Swedish and Ten Immigrant Languages. SSM Report 5. Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. (Tillhandahålls av institutionen.) Holm, Lars & Larsson, Kent (1980) Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur. Hyltenstam, Kenneth (1987) Kontrastiv analys, språktypologi och språkinlärning. I: Hyltenstam, Kenneth (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Liljestrand, Birger (1993) Så bildas orden. Lund: Studentlitteratur. Lindberg, Inger & Vogel, Margareta (1982) Grammatik. I: Tröskelnivå. Förslag till innehåll och metod i den grundläggande utbildningen i svenska för vuxna invandrare. Skolöverstyrelsen. Tryckkontakt. Viberg, Åke & Ballardini, Kerstin & Stjärnlöf, Sune (1986) Svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur & Kultur. Wijk-Andersson, Elsie (1989) Ny grammtik. Uppsala: Studieförlaget. Referenslitteratur Första symposiet om svenska som andraspråk (1988) Volym I. Stockholms universitet. Centrum för tvåspråkighetsforskning. Ljung, Magnus & Ohlander, Sölve (1987) Allmän grammatik. Malmö: Liber. Nylund, Elizabeth & Holm, Brita (1985) Deskriptiv svensk grammatik. Stockholm: Skriptor. Moment 4. Andraspråksinlärning, 4 poäng. Andersson, Lars-Gunnar (1987) Språktypologi och språksläktskap. Stockholm: Skriptor. Corder, S. Pit, Error Analysis. I: The Edinburgh Course in Applied Linguistics, vol 3, s 122-131. (Tillhandahålls av institutionen.) Hyltenstam, Kenneth (1987) Kontrastiv analys, språktypologi och språkinlärning. I: Hyltenstam, Kenneth (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Hyltenstam, Kenneth (1982) Tröskelnivå i ett språkinlärnings- och språkundersvisningsperspektiv. I: Tröskelnivå. Förslag till innehåll och metod i den grundläggande utbildningen i svenska för vuxna invandrare. Skolöverstyrelsen. Tryckkontakt. Lgr 80, Kommentarmaterial. Svenska som andraspråk: Grundläggande färdigheter (1985) Skolöverstyrelsen, Liber. Fördjupade studier (1987) Skolöverstyrelsen, Liber. Läs- och skrivinlärning (1989) Skolöverstyrelsen, Liber. Linnarud, Moira (1987) Lexikal täthet och betydelsesamband. I: Hyltenstam, Kenneth (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Sandström, Bengt (1982) Språkfunktioner och allmänna begrepp I: Tröskelnivå. Förslag till innehåll och metod i den grundläggande utbildningen i svenska för vuxna invandrare. Skolöverstyrelsen. Tryckkontakt. Stoud, Christopher (1987) Kontrastiv lexikologi I: Hyltenstam, Kenneth (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Tingbjörn, Gunnar (1987) Kontrastiv minigrammatik I: Hyltenstam, Kenneth (red) Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Viberg, Åke (1987) Vägen till ett nytt språk 1. Stockholm: Natur & Kultur. Referenslitteratur Bergman, Pirkko m fl (1992) Två flugor i en smäll. Stockholm: Almqvist & Wiksell. Förberg, Kerstin & Grossman, Paula (1987) Sätt att öva lätt. Uppsala: Studieförlaget. Källström, Roger (1985) Finska. En kontrastiv beskrivning. Stockholm: Skriptor. Niklasson, Jörgen (1990) Lyssna, Handla, Lär. Stockholm: Almqvist & Wiksell. ThorŽn, Bo (1988) Betoningshandboken. Örebro: SIL-lagret. Wikström, Inger (1991) Att läsa för skolan och för livet. Stockholm: Skriptor. Aktuella läromedel som används i invandrarundervisning. Moment 5. Projektarbete, 1 poäng. Speciallitteratur i anslutning till valt projekt. I alla moment tillkommer kopierat material i viss utsträckning.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny