Engelska Studiehandboken kurser
Dept. of Communication and Languages
KSP303 15.0 ECTS credits
DENNA SIDA FINNS OCKSÅ PÅ SVENSKA
General information about studying at Luleå university
TIMEPERIOD: Q 4
LANGUAGE: Swedish
EXAMINER
Staffan Wiklund Univ lekt
PREREQUISITES
KSP301, KSP302
COURSE AIM
The aim of the course is to provide knowledge of the structures of the Swedish language in speech and writing as well as language learning and Swedish as a second language. The aim is also to develop the abilities of the students to support the linguistic development of boys and girls in speech and writing.
CONTENTS
Phonology, morphology, syntax, linguistic theory and text analysis, 9 credits
Reading and writing skills, 3 credits
Swedish as a second language, 3 credits
TEACHING
Classes, lectures, seminars, group discussions and group work.
EXAMINATION
Continuous assessment, course assignments and written examination in language description and spelling.
COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass, Pass with Di
ITEMS/CREDITS
Swedish 15.0ECTS
COURSE LITTERATURE
Arnqvist, Anders (1993), Barns språkutveckling. Kap. 10Ð15. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35961-6.
Bekänna färg. Utbildningsradion. SIV 1988. (Tillhandahålls av institutionen.)
Dahlgren, Gösta m.fl. (1993), Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-634-0064-2.
Ekerot, Lars-Johan (1987), "Syntax och informationsstruktur". Ur: Hyltenstam, Kenneth (red.), Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber.
Elert, Claes-Christian (1989), Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Norstedts. ISBN 91-1-873191-0.
Grammatik på villovägar (1987). Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 73. Teleman, Ulf (red.). Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-35046-x.
Holm, Lars & Larsson, Kent (1980), Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-09662-3.
Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas (1990), Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Kap. 1Ð6. Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-30261-4.
Jörgensen, Nils & Svensson, Jan (1987), Nusvensk grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38- 61700-5.
Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25. Kap. 10Ð11. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91 7382 718 5.
Larsson, Lotty, NauclŽr, Kerstin & Rudberg, Lili-Ann (1992), Läsning och läsinlärning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35981-0.
Liljestrand, Birger (1993), Så bildas orden. Handbok i ordbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6.
Linell, Per (1984), Människans språk. Kap. 1, 6Ð13. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8.
Lundberg, Ingvar (1989), "Språkutveckling och läsinlärning". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44- 29681-9.
Nyord i svenskan från 40-tal till 80-tal (1986). Svenska språknämnden, Esselte Studium. S. 6Ð11. (Tillhandahålls av institutionen.)
Pettersson, Åke (1969), ÒSpråkvetenskaplig semantik.Ó Ur: Loman, Bengt m.fl., Språket i blickpunkten. Skrifter utgivna av Svensklärarföreningen 110. Lund: Gleerups. (Tillhandahålls av institutionen.)
Skolverket. Att undervisa invandrarelever i svenska. Kommentarer till kursplaner i svenska och referensmaterial i svenska som andraspråk. Liber 1994.
Kopierat material. Referenslitteratur enligt separat lista.
REMARKS
Last modified : 97-06-05
by Jan Lindberg
Back to department menu