Engelska Studiehandboken kurser

Dept. of Communication and Languages

KSP303 15.0 ECTS credits

DENNA SIDA FINNS OCKSÅ PÅ SVENSKA

General information about studying at Luleå university


TIMEPERIOD: Q 4


LANGUAGE: Swedish

EXAMINER
Staffan Wiklund Univ lekt


PREREQUISITES
KSP301, KSP302

COURSE AIM
The aim of the course is to provide knowledge of the structures of the Swedish language in speech and writing as well as language learning and Swedish as a second language. The aim is also to develop the abilities of the students to support the linguistic development of boys and girls in speech and writing.

CONTENTS
Phonology, morphology, syntax, linguistic theory and text analysis, 9 credits Reading and writing skills, 3 credits Swedish as a second language, 3 credits

TEACHING
Classes, lectures, seminars, group discussions and group work.

EXAMINATION
Continuous assessment, course assignments and written examination in language description and spelling.
COURSE GRADE SCALE: Fail, Pass, Pass with Di

ITEMS/CREDITS

Swedish                                                     	15.0ECTS


COURSE LITTERATURE
Arnqvist, Anders (1993), Barns språkutveckling. Kap. 10Ð15. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35961-6. Bekänna färg. Utbildningsradion. SIV 1988. (Tillhandahålls av institutionen.) Dahlgren, Gösta m.fl. (1993), Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber Utbildning. ISBN 91-634-0064-2. Ekerot, Lars-Johan (1987), "Syntax och informationsstruktur". Ur: Hyltenstam, Kenneth (red.), Svenska i invandrarperspektiv. Malmö: Liber. Elert, Claes-Christian (1989), Allmän och svensk fonetik. Stockholm: Norstedts. ISBN 91-1-873191-0. Grammatik på villovägar (1987). Skrifter utgivna av Svenska språknämnden 73. Teleman, Ulf (red.). Stockholm: Esselte Studium. ISBN 91-24-35046-x. Holm, Lars & Larsson, Kent (1980), Svenska meningar. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-09662-3. Josephson, Olle, Melin, Lars & Oliv, Tomas (1990), Elevtext. Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Kap. 1Ð6. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-30261-4. Jörgensen, Nils & Svensson, Jan (1987), Nusvensk grammatik. Malmö: Liber. ISBN 91-38- 61700-5. Kotsinas, Ulla-Britt (1994), Ungdomsspråk. Ord och stil. Språkvårdssamfundets skrifter 25. Kap. 10Ð11. Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN 91 7382 718 5. Larsson, Lotty, NauclŽr, Kerstin & Rudberg, Lili-Ann (1992), Läsning och läsinlärning. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-35981-0. Liljestrand, Birger (1993), Så bildas orden. Handbok i ordbildning. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-04922-6. Linell, Per (1984), Människans språk. Kap. 1, 6Ð13. Malmö: Liber. ISBN 91-38-60035-8. Lundberg, Ingvar (1989), "Språkutveckling och läsinlärning". Ur: Språkutveckling under skoltiden. Carin Sandqvist & Ulf Teleman (red.). Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44- 29681-9. Nyord i svenskan från 40-tal till 80-tal (1986). Svenska språknämnden, Esselte Studium. S. 6Ð11. (Tillhandahålls av institutionen.) Pettersson, Åke (1969), ÒSpråkvetenskaplig semantik.Ó Ur: Loman, Bengt m.fl., Språket i blickpunkten. Skrifter utgivna av Svensklärarföreningen 110. Lund: Gleerups. (Tillhandahålls av institutionen.) Skolverket. Att undervisa invandrarelever i svenska. Kommentarer till kursplaner i svenska och referensmaterial i svenska som andraspråk. Liber 1994. Kopierat material. Referenslitteratur enligt separat lista.

REMARKS

Last modified : 97-06-05 by Jan Lindberg

Back to department menu