Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSP044 Skapande och kommunikation 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
SPRÅK:
EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj
FASTSTÄLLD
FÖRKUNSKAPSKRAV
PÄP037
MÅL
Efter genomförd kurs skall den studerande ha kunskaper om
- bild, drama, musik, ord och rörelse som uttrycksmedel och
sätt att bearbeta föreställningar och känslor.
- när- och djupläsning av tonårslitteratur, med betoning på sambandet mellan läsning och upplevelse
- de skapande och kommunikativa ämnenas sociala funktion
- olika perspektiv på tonårstiden
- kommunikation med ungdomar
INNEHÅLL
-moment som utvecklar personliga, sociala, kreativa och kommunikativa kompetenser
-de skapande och kommunikativa ämnenas möjligheter att utveckla individen och gruppen
-att möta och att samtala med tonåringar
-upplevelsebaserade moment som engagerar en mångfald av våra förmågor och sinnen
I början av kursen genomförs ett läger med äventyr som utgångspunkt.
UNDERVISNING
Föreläsningar, praktiska övningar, litteraturseminarier.
Lägervistelse med övernattningar. Obligatorisk närvaro.
EXAMINATION
Bedömning av den studerande görs vid litteraturseminarier och vid redovisning av kursuppgift.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
Bild, drama, musik, rörelse och svenska 10.0 Poäng
LITTERATUR
Gaarder, J (1996) Sofies värld Stockholm: Raben&Sjögren
Henriksson, L (1992) Lära i lek och drama Stockholm: Natur och Kultur
Jernström, Lindberg (1995) Musiklust Stockholm: Runa
Skoglund, E (1990) Lusten att skapa Stockholm: Bergs förlag
Wrangsjö, B (1995) Tampas med tonåringar Stockholm: Natur och Kultur
Äventyrsundervisning (komp.) (1997) Luleå tekniska universitet
Skönlitteratur väljes i samråd mellan lärare och studenter.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny