Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP036 Samiska III 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fl, Fp, Gr / Lp 4

SPRÅK:

EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1996Ð03-22.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1996Ð03-22.

MÅL
Kursens mål är att ge goda kunskaper om samisk skönlitteratur.

INNEHÅLL
Samisk skönlitteratur (romaner, noveller, dikter) och prosatexter av folklig karaktär från nyare och äldre tid, samt barn- och ungdomslitteratur.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner och gruppövningar.

EXAMINATION
Examination sker i form av muntligt prov.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Samiska III                                                 	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Gaski, H. (1993) Med ord skal tyvene fordrives. Om samenes episke poetiske diktning. K‡r‡sjohka: Davvi Girji. Gaski, H. (1991) ...nu g‡rvvis girdilit... s‡mi girjj‡la»vuo¹a oahppogirji. K‡r‡sjohka: Davvi Girji. (Läses enl. anvisningar.) Helander, N.¯. & Gaski, H. (1989) ¢‡lli giehta oll‡ guhk‡s - En skrivande hånd når langt. Aikio I. M. (1993) Jiehki vuolde ruonas gi¹¹a. Guovdageaidnu: DAT. - 114 s. Jalvi, P & Larsen, A. (1992) S‡tned‡idu. K‡r‡sjohka: Davvi Girji. - 110 s. Padar Leivo R. (1994) Goal»enj‡rga. K‡r‡»johka: Davvi Girji. - 224 s. Simma, L.H. (red.) ¢uotnamat. S‡mi ‡ntologia 1673-1980. Jokkmokk: Sameskolstyrelsen - 169 s. Svonni, M. (doaim.) (1993) Silbav‡rri. Johkamohkki: S‡meskuvlastivra. - 107 s. Utsi, P. (1992) don ¸anat mu alccesat. Guovdageaidnu: DAT. - ca 30 s. Valkeapää, N. A. (1985) Ruoktu v‡immus. Guovdageaidnu: DAT. - ca 20 s. Vars, E.M. (1991) Okto. K‡r‡sjohka: Davvi Girji. - 189 s. Vest, J.A. (1991) Kapteainna ruvsu. K‡r‡sjohka: Davvi Girji. - 224 s. Vuolab, K. (1994) ¢eppari ¸‡r‡hus. K‡r‡»johka: Davvi Girji. - 101 s. Dessutom väljs 10 barn- och 5 ungdomsböcker, samt 10 barn-/ungdomsböcker som är översatta till samiska.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny