Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP013 Engelska för grundskollärare 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Gr / Lp 2

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Gunilla Asplund Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1994-05-24 och reviderad 1997-02-19.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet till grundskollärare för årskurserna 1-7.

MÅL
Att ge de studerande teoretisk och praktisk kunskap om språkinlärning och språkundervisning. De ska vidare få insikter i och kännedom om mål och metoder i språkundervisning i ämnet engelska. Att utifrån konstaterad språkbehärskningsnivå förstärka de studerandes språkstrukturer och vokabulär. Att uppöva de studerandes kommunikativa förmåga.

INNEHÅLL
- läroplanens och forskningens syn på språkundervisning och språkinlärning. - innehåll, arbetsformer och arbetssätt i grundskolans engelskundervisning. - kommunikativ kompetens. - metoder i språkundervisningen, - faktorer som styr och påverkar undervisningen i ämnet engelska. - undervisning av nybörjare i engelska. - språkinlärning för elever med annat modersmål. - det engelskspråkiga kulturarvet, interkulturell förståelse och samhällsorientering. - engelskans integrering med andra ämnesområden. - läromedel i engelskundervisning.

UNDERVISNING
Undervisningen innehåller föreläsningar och gemensamma genomgångar med diskussioner av kursinnehållet, varvat med praktiska undervisningsexempel och övningar. Seminarier och gruppdiskussioner kring kurslitteratur och uppgifter. Undervisningen bör ges även av infödd talare av språket.

EXAMINATION
Bedömningar av de studerande görs vid redovisning av uppgifter som ges inom ramen för kursens mål och innehåll. Aktivt deltagande under lektioner, seminarier och gruppdiskussioner.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Engelska ämnesstudier och didaktik                          	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Jensen, E,(1996) Aktiv metodik Jönköping: Brain books ISBN 91-88410-56-0 Tholin, J (1992) Att lära sig lära engelska Arlöv: Almqvist och Wiksell förlag AB ISBN 91-21-13262-3 Nordstedts Engelsk/Svenska ordbok 1992. Nordstedts Svensk/Engelska ordbok 1992. Utbildningsdepartementet, Kursplaner Betygskriterier för grundskolan. Fritzes, 1994 ISBN 91-38-30837-1 Utbildningsdepartementet, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet Fritzez, 1994. Valfri engelsk barnbok. Kopierat material.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny