Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP003 Förskolan och kulturen 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Fl / Lp III
/
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1994-01-25 och reviderad av prefekten 1996-03-22.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att börja studierna vid Barn- och ungdomspedagogiskt program med inriktning mot arbete som förskollärare.

MÅL
De studerande skall i bild, drama, form musik, rörelse och slöjd utveckla sin egen förmåga att kommunicera med olika uttrycksmedel för att i sin kommande yrkesverksamhet föra dessa vidare.

INNEHÅLL
-grunderna i uttrycksmedlen bild, drama, form, musik, rörelse och slöjd -barns utveckling vad gäller skapande aktiviteter i förskolan -skyddsföreskrifter, verktyg material och teknik De studerande skall: -utveckla sin egen självbild så att de i sin kommande yrkesverksamhet kan ge stöd åt barns utveckling -öka medvetenheten om sin attitydpåverkande roll i förskolan

UNDERVISNING
Kursen organiseras som en helhet med integrering mellan ämnena.

EXAMINATION
Bedömningar görs vid redovisningar av individuella uppgifter i de praktiska delarna av kursen, samt vid redovisningar av kursuppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Bild, drama, musik, rörelse och slöjd                       	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Gren, Nilsson Elefantboken Jernström & Lindberg (1995) Musiklust Stockholm: Runa Lindgren, N & Öhström, L(1992) Musik med barn Skärholmen: Musiklådan Mellberg, B-M (1993) Rörelselek Stockholm: Liber Skoglund, E (1990) Lusten att skapa Stockholm: Bergs förlag Warren, K (1992) Hooked on Drama Sydney: Macquarie University Lärarförbundets Kulturpolitiska riktlinjer (1995-11) Med liv och lust Lärarförbundet Kompendium i träslöjd

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny