Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSK605 Kommunikativ kompetens i lärarrollen 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK:

EXAMINATOR
K Heimdahl Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk 1996-05-29.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Univ.lärarexamen för grundskola eller gymnasium

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha kunskap om: - barn och ungdomars förändrade upp växtvillkor - möjligheterna att arbeta i skolan med utgångspunkt från barn och ungdomskultur - kreativa arbetsformer - integrerade arbetsformer i skolan - sin egen förmåga att kommunicera med olika uttrycksmedel - konsekvenser av olika förhållningssätt - problemorienterade arbetssätt

INNEHÅLL
Kursen tar sin utgångspunkt i barn och ungdomars förändrade uppväxtvillkor. Den vill belysa barn- och ungdomskulturens betydelse och möjligheter i det praktiskt pedagogiska arbetet. Kursen visar även på kreativa arbetsformer och ett kommunikativt förhållningssätt. Kursen organiseras som en helhet och lärarna arbetar i arbetslag.

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, work-shops, lektioner och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier.

EXAMINATION

KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Kommunikativ kompetens i lärarrollen                        	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Bergström, M (1995) Naturpedagogik-en skola för hela hjärnan, Stockholm: Wahlström & Widstrand Gardner, H (1994) De sju intelligenserna, Jönköping: Brainbooks ModŽn, E (1990) Den oändliga skolan, Stockholm: Utbildningsförlaget MorŽn, S (1992) Förändringens gestalt Stockholm: Publica Steinberg, J M (1987) Positiv påverkan Malmö: Utbildningsproduktion Ziehe, T (1993) Kulturanalyser Stockholm: Symposion

ÖVRIGT
REFERENSLITTERATUR Björkvold, J (1994) Inlärningsrevolutionen J önköping: Brainbooks Holmberg, O (1994) Ungdom och media Lund: Studentlitteratur Jernström & Lindberg (1995) Musiklust Stockholm: Runa Kursplaner för grundskola och gymnasium. Artiklar. Kompendier.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny