Svenska Studiehandboken kurser
Institutionen i Skellefteå
ISI605 Marknadsföring A I 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
/ Lp III-IV
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1997-02-10 att gälla från HT97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet
MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall:
- ha kunskap om grundläggande marknadsföringsbegrepp
- ha förståelse för marknadsföringens samhälleliga betydelse
- ha kunskap om olika köparkategoriers inköpsbeteende
- ha kunskap om hur ett företag samlar in information om sin marknad
- ha förståelse för faktorer av betydelse för val av konkurrensmedel
- ha förståelse för vad som karaktäriserar olika typer av marknadsföring
- ha grundläggande insikter i marknadsföring
INNEHÅLL
Moment 1, Grundläggande marknadsföring, 5 poäng
Under detta moment behandlas det svenska marknadsföringssystemet samt ämnet marknadsföring ur samhällets, företagets och konsumentens perspektiv. Tyngdpunkten ligger på traditionell marknadsföring, men såväl industriell marknadsföring som tjänstemarknadsföring kommer också att beröras.
Moment 2, Tillämpningar, 2 poäng
Under detta moment sker arbetet i grupp. Grupperna kommer att studera självvalda organisationer för att sedan relatera de teoretiska kunskaperna till den empiriska verkligheten.
Moment 3, Projektarbete, 3 poäng
Under detta moment skall en mindre uppsats författas för att sedan fösvaras på ett seminarium. Den studerande väljer i samråd med handledaren ett ämne. För uppsatsens teoretiska anknytning förväntas studenten utnyttja såväl kurslitteratur som annan litteratur.
UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier.
EXAMINATION
Skriftlig tetamen, obligatoriska grupparbeten, inlämningsuppgifter och seminariedeltagande samt en mindre uppsats som skall försvaras på seminarium. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriftlig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Samtliga i kursen ingående moment måste vara godkända innan betyg för hela kursen utdelas. Vid betygsättningen gäller i princip tentamensresultatet, men i gränsfall har examinator rätt att beakta kvaliteten på projektarbetet.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG
MOMENT/PROV
Projektarbete 3.0 Poäng
Tillämpningar 2.0 Poäng
Tentamen 5.0 Poäng
LITTERATUR
Flodhammar, Å. m fl (senaste upplagan). Industriell marknadsföring. Liber Ekonomi.
Kotler, P. m fl (senaste uppl). Principles of Marketing.The European Edition. Prentice Hall. New Jersey,
Grönroos, Christian. (1996). Marknadsföring i tjänsteföretag. Liber-Hermods
Tufvesson, Ingemar. (1995). Varuhandeln. Liber-Hermods
Kompendium från Institutionen.
Referenslitteratur
Backman, J. (senaste upplagan). Att skriva och läsa vetenskapliga rapporter. Studentlitteratur.
Svenska språknämnden (1991). Svenska skrivregler. Almqvist & Wiksell.
Patel R & Davidsson B (1994): Forskningsmetodikens grunder, Studentlitteratur.
Feurst, O. & Flodhammar, Å. (1995). Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring. Liber-Hermods.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Further information: Gerd Enquist
Tillbaka till institutions meny