Svenska Studiehandboken kurser

Institutionen i Skellefteå

ISI604 Företagsekonomi A 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

/ Lp I-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1997-02-10 att gälla från HT97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Ma C + Sh A

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avlutad kurs skall: ha kunskap om varför organisationer finns, hur de byggs upp och fungerar ha kunskap om organisationspsykologi, ledarskap och förändringsarbete ha kunskap och förståelse om redovisningsproblem med hänsyn till lagar, normer och redovisningsteoretiska grunder ha kunskap om hur bokslut och årsredovisning upprättas för olika företagsformer ha kunskap om grundläggande marknadsföring ha förståelse för teorier och principer om företagets ekonomiska styrning och interna redovisning kunna hantera olika modeller för bedömning av företagets lönsamhet kunna upprätta företagets budget avseende resultat, likviditet etc.

INNEHÅLL
Moment 1, Organisation I, 5 poäng Organisationskursen skall ge en introduktion till ämnet företagsekonomi där grundläggande kunskaper i organisation är en viktig del för fortsatta studier i ämnet företagsekonomi. Organisationskursen har en beteendevetenskaplig ansats. Organisationen som fenomen samt individen i organisationen behandlas. Sociala fenomen som gruppen, kommunikation och beslutsfattande i grupper, ledarskap, konflikthantering och inflytande är viktiga inslag i kursen. Vidare får studenten inblick i organisationsdesign, personalplanering och personalutveckling samt organisationskulturer. Moment 2, Ekonomistyrning I, 5 poäng Momentet behandlar hur övergripande principer, lagar och normer inom redovisnings. Området tillämpas på praktiska redovisningsproblem.En väsentlig del ägnas åt praktiskt inriktad redovisning av vanligt förekommande affärstransaktioner och övningar att upprätta resultat- och balansrapporter. I anslutninmg till övningar att upprätta bokslut diskuteras de resultatregleringsmöjligheter som finns inom ramen för civil- och skatterättsliga regler. Momentet avslutas med en genomgång av speciella redovisningsfrågor som kan förekomma kring t ex värdepapper, factoring och leasing. Moment 3, Marknadsföring, 5 poäng I kursen ges de grundläggande kunskaperna i ämnet marknadsföring, främst utifrån konsumentvarumarknaden. Det ges också en introduktion i industriell marknadsföring och marknadsföring av tjänster. Moment 4, Ekonomistyrning II, 5 poäng Momentet behandlar olika metoder och modeller för företagets lönsamhetsplanering. Internredovisning behandlar modeller för upprättande av analyser för hur företagets lönsamhet utvecklas samt för hur uppföljning mot budget kan ske. Budgetavsnittet tar upp problemställningar kring resultatmätning.

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier.

EXAMINATION
Skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriftlig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd och för Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på alla deltentamina samt godkända praktikfall och aktivt seminariedeltagande på samtliga moment.
KURSENS BETYGSKALA:

MOMENT/PROV

Godkända obligatoriska uppgifter - moment 4                 	  1.0	Poäng
Tentamen - moment 4                                         	  4.0	Poäng
Godkända obligatoriska uppgifter - moment 3                 	  1.0	Poäng
Tentamen - moment 3                                         	  4.0	Poäng
Godkända obligatoriska uppgifter - moment 2                 	  1.0	Poäng
Tentamen - moment 2                                         	  4.0	Poäng
Godkända obligatoriska uppgifter - moment 1                 	  1.0	Poäng
Tentamen - moment 1                                         	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1 Bruzelius, L. & Skärvad, P-H. (senaste upplagan). Integrerad Organisationslära. Studentlitteratur. Andersen, J.A. (1996). Praktikfall för organisation. Liber Ekonomi. Ytterligare material tillkommer. Moment 2 Eriksson, L. & Ingblad, S-E. (1994). Extern redovisning med övningar och kommentarer. Akademiförlaget. Föreningen Auktoriserade Revisorer (senaste upplagan). FAR:s Samlingsvolym. Thomasson, J. m fl (senaste upplagan). Den nya affärsredovisningen. Liber-Hermods. Övningar i redovisning tillkommer Referenslitteratur Gustavsson, M. & Svernlöv, M. (1994). Stora uppslagsboken Ekonomi och kalkyler. Liber-Hermods. Moment 3 Kotler, P. & Armstrong, G. ( 1996). Principles of Marketing. The European Edition. Prentice Hall. Referenslitteratur Feurst, O. & Flodhammar, Å. (1995). Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring. Liber-Hermods Moment 4 Hansson, S. & Nilsson, S-Å. (senaste upplagan). Produktkalkylering. Liber-Hermods Öström, B. (senaste upplagan). Ekonomistyrning Övningar i Kalkylering. Studentlitteratur Adolphson, J. (senaste upplagan). Strategi för internredovisning. Liber-Hermods Högberg, O. & Ljung, B. (senaste upplagan). Investeringsbedömning. En introduktion. Liber IES-institutionen. Kompendium i budgetering Ev. kan ytterligare litteratur tillkomma. Referenslitteratur Hansson, S. & Nilsson, S-Å. (senaste upplagan). Produktkalkylering Studiehandledning med lösninmgar. Liber-Hermods

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information: Lars NordŽn
Tillbaka till institutions meny