Svenska Studiehandboken kurser

Institutionen i Skellefteå

ISI302 Företagsekonomi AII 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Ek1 / Lp II

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1996-02-10 att gälla från H97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi AI, 10p

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avlutad kurs skall: * ha förståelse för teorier och principer om företagets ekonomiska styrning och interna redovisning * kunna hantera olika modeller för bedömning av företagets lönsamhet * kunna upprätta företagets budget avseende resultat, kapitalbehov etc. * ha kunskap om grundläggande marknadsföring

INNEHÅLL
Moment 1, Marknadsföring, 5 poäng I kursen ges de grundläggande kunskaperna i ämnet marknadsföring, främst utifrån konsument-varumarknaden. Det ges också en introduktion i industriell marknadsföring och marknadsföring av tjänster. Moment 2, Ekonomistyrning II, 5 poäng Momentet behandlar olika metoder och modeller för företagets lönsamhetsplanering. Internredovisning behandlar modeller för upprättande av analyser för hur företagets lönsamhet utvecklas samt för hur uppföljning mot budget kan ske. Budgetavsnittet tar upp problemställningar kring resultatmätning.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriflig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd och för Väl godkänd på hela AII-kursen krävs betyget Väl godkänd på båda tentamina samt godkända praktikfall och aktivt seminariedeltagande.
KURSENS BETYGSKALA: U G VG

MOMENT/PROV

Godkända obligatoriska uppgifter - moment 2                 	  1.0	Poäng
Tentamen - moment 2                                         	  4.0	Poäng
Godkända obligatoriska uppgifter - moment 1                 	  1.0	Poäng
Tentamen - moment 1                                         	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1 Kotler, P. & Armstrong, G. ( 1996). Principles of Marketing. The European Edition. Prentice Hall. Material från institutionen tillkommer. Referenslitteratur Feurst, O. & Flodhammar, Å. (1995). Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring. Liber-Hermods. Moment 2 Drury, C. (senaste uppl). Management and Cost Accounting. Textbook and Students« Manual. Capman & Hall Material från institutionen tillkommer

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information: Lars NordŽn
Tillbaka till institutions meny