Svenska Studiehandboken kurser

Institutionen i Skellefteå

ISI195 Marknadsföring 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK:

EXAMINATOR
Lars Norden Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av institutionen i Skellefteå 1996-02-10 att gälla från H97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall: * ha kunskap om grundläggande marknadsföringsbegrepp * ha förståelse för marknadsföringens samhälleliga betydelse * ha kunskap om olika köparkategoriers inköpsbeteende * ha kunskap om hur ett företag samlar in information om sin marknad * ha förståelse för faktorer av betydelse för val av konkurrensmedel * ha förståelse för vad som karaktäriserar olika typer av marknadsföring * ha kunskap om företagets strategiska planering och valet av strategi för marknadsföringen

INNEHÅLL
Under momentet behandlas strategisk och taktisk marknadsföring. Tyngdpunkten ligger på traditionell konsumentmarknadsföring men såväl industriell marknadsföring som tjänstemarknadsföring kommer också att beröras.

UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och seminarier. Obligatorisk närvaro vid seminarier.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen med differentierade sifferbetyg, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen".
KURSENS BETYGSKALA: U 3 4 5

MOMENT/PROV

Uppgift                                                     	  1.0	Poäng
Tentamen                                                    	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Kotler, P. & Armstrong, G. (1996). Principles of Marketing, Prentice Hall. New Jersey. Referenslitteratur Feurst, O. & Flodhammar, Å. (1995). Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring. Liber-Hermods

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information: Lars Norden
Tillbaka till institutions meny