Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEO010 Konkurrensanalys och utv av företagsstrategi 4.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Val / Lp III

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Sven-Åke Hörte Prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 15 februari 1997 att gälla från och med höstterminen 1997.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet samt standardbehörighet A (Inga särskilda förkunskapskrav).

MÅL
Kursen skall ge såväl teoretisk grund som praktisk färdighet i genomförande av konkurrensanalys och utveckling av företagsstrategi.

INNEHÅLL
Kursen behandlar tekniker för analys av industriföretags konkurrenssituation samt utveckling av företagsstrategier. Tekniker för omgivningsanalys, branschanalys, konkurrentanalys, resursbaserade analystekniker och intressentanalys presenteras. Dessa analystekniker utgör en del av det underlag som företag utnyttjar för val, utveckling och implementering av en företagsstrategi. I kursen ingår en praktikuppgift där kursdeltagarna gruppvis analyserar konkurrenssituationen i en bransch och utvecklar ett förslag till strategi för ett av företagen i branschen.

UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner och praktikuppgift

EXAMINATION
Godkänt praktikuppgift samt skriftlig tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV

Tentamen                                                    	  2.0	Poäng
Grupparbete                                                 	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Johnson G. & Scholes K., Exploring Corporate Strategy. Text and Cases, Prentice Hall, 1993 Porter M., Konkurrensstrategi. Tekniker för att analysera branscher och konkurrenter, ISL Förlag, 1980 Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny