Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEO010 Konkurrensanalys och utv av företagsstrategi 4.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Val / Lp III
SPRÅK: Engelska/Svenska
EXAMINATOR
Sven-Åke Hörte Prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 15 februari 1997 att gälla från och med höstterminen 1997.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet samt standardbehörighet A (Inga särskilda förkunskapskrav).
MÅL
Kursen skall ge såväl teoretisk grund som praktisk färdighet i genomförande av konkurrensanalys och utveckling av företagsstrategi.
INNEHÅLL
Kursen behandlar tekniker för analys av industriföretags konkurrenssituation samt utveckling av företagsstrategier. Tekniker för omgivningsanalys, branschanalys, konkurrentanalys, resursbaserade analystekniker och intressentanalys presenteras. Dessa analystekniker utgör en del av det underlag som företag utnyttjar för val, utveckling och implementering av en företagsstrategi. I kursen ingår en praktikuppgift där kursdeltagarna gruppvis analyserar konkurrenssituationen i en bransch och utvecklar ett förslag till strategi för ett av företagen i branschen.
UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner och praktikuppgift
EXAMINATION
Godkänt praktikuppgift samt skriftlig tentamen.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5
MOMENT/PROV
Tentamen 2.0 Poäng
Grupparbete 2.0 Poäng
LITTERATUR
Johnson G. & Scholes K., Exploring Corporate Strategy. Text and Cases, Prentice Hall, 1993
Porter M., Konkurrensstrategi. Tekniker för att analysera branscher och konkurrenter, ISL Förlag, 1980
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny