Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM612 Företagsekonomi B II 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi A 20 poäng och Vetenskaplig teori 5 poäng.

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall -ha kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt -ha inblick i olika typer av företagsledningsproblem i samband med stategisk planering -självständigt kunna kritiskt granska och bedöma vetenskapliga arbeten med företagsekonomisk inriktning -kunna tillämpa vetenskaplig metodpå företagsekonomiska problemställningar

INNEHÅLL
Moment 1, Strategisk planering, 5 poäng Momentet behandlar strategisk planering utifrån olika infallsvinklar. Såväl enskilda delar av ett företags planering som hela företag och branscher analyseras utifrån ett strategiskt perspektiv. Moment 2, Vetenskaplig metod, 5 poäng I föreläsningar kommer forsknings- och undersökningsansatser samt datainsamlingsmetoder att behandlas. I seminarieform kommer aktuella företagsekonomiska forskningsrapporter att analyseras.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Moment 1 Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriftlig tentamen ges betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd och för väl godkännt på hela BII-kursen krävs betyget väl godkänd på båda tentamina samt godkänt praktikfall och aktivt seminariedeltagande. Moment 2 Seminarier obligatoriska moment. Vid seminarierna sker examination genom muntlig och skriftlig redovisning av obligatoriska uppgifter. Poängtal för varje del: - två seminarier med muntlig redovisning, totalt två poäng - genomförande, redovisning och försvar av självständigt arbete totalt tre poäng
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Vetenskaplig metod, tentamen                                	  3.0	Poäng
Vetenskaplig metod, seminarier                              	  2.0	Poäng
Strategisk planering, tentamen                              	  3.0	Poäng
Strategisk planering, obl uppgift                           	  2.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1 Wright P, Pringle C & Kroll M(1994): Strategic Management: Text and Cases, Allyn and Bacon (1010sidor) Material som utdelas i samband med undervisning tillkommer. Moment 2 Holme I M & Solvang B K (1991): Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder, Studentlitteratur Lund. Wiedersheim-Paul. F & Eriksson. L.T: Att utreda, forska och rapportera. Liber Ekonomi. Kompendium IES.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny