Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM609 Företagsekonomi C med marknadsföringsinriktning 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Ek / Lp III-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi B.

MÅL
Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper i industriell och internationell marknadsföring, dels genom att ge träning i att upptäcka frågeställningar lämpade för en större undersökning samt att genomföra och kritiskt granska gjorda undersökningar.

INNEHÅLL
Moment 1, Industriell marknadsföring, 5 poäng. Momentet innebär en fördjupning av marknadsföring på industriella marknader. I momentet studeras den industriella marknadsföringens akriviteter, med intriktning att åstadkomma långvariga och stabila affärsförbindelser. Områden som marknadsbedömning, inköp, marknadsplanering samt industriell försäljning behandlas. Moment 2, Internationell marknadsföring, 5 poäng. Momentet behandlar de speciella problem som företag möter, när de beslutar sig för att exportera sina produkter. Metoder för omvärldsanalys, beräkning av marknadspotentialer samt segmentering och val av målmarknader studeras. Vidare studeras val av exportstrategi, med hänsyn till målmarknadens belägenhet, utvecklingsnivå och ekonomiska förutsättningar. Moment 3, Examensarbete, 10 poäng Examensarbetet är ett självständigt arbetet som utförs av en eller två studenter. Arbetet ska utföras med vetenskaplig metod och anknyta till för problemområdet relevant företagsekonomisk teori. Arbetet utförs enligt "Rutiner för utförande och handledning av examensarbete i företagsekonomi" (IES). För att examensarbete ska godkännas erfordras att studenten utöver den egna skriftliga rapporten; - försvarar det egna arbete muntligt vid ett slutseminarium - opponerar på ett annat examensarbete (skriftligt och muntligt) - är medopponent på två examensarbeten (skriftligt och muntligt).

UNDERVISNING


EXAMINATION

KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	 10.0	Poäng
Internationell marknadsföring                               	  5.0	Poäng
Industriell marknadsföring                                  	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Litteratur meddelas senare.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny