Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM501 Internationell företagsekonomi B II 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Int ek 2 / Lp IV

SPRÅK: Engelska

EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97..

FÖRKUNSKAPSKRAV
Internationell Företagsekonomi B I.

MÅL
Kursens mål är att ge kunskaper om - begrepp och deras inbördes kopplingar samt insikt i och förståelse för problem i samband med strategisk företagsledning - industriell marknadsföring som process och om industriella nätverk

INNEHÅLL
Moment 1, Strategisk planering: Kursen behandlar strategisk företagsledning dvs hur kan företag hantera förändringar i omvärlden och vara konkurrenskraftigt genom val av produkter och marknader. Kursen belyser hur man med hjälp av modern strategisk planering effektivt kan marknadsorientera företag eller affärsenheter så att dessa överlever på lång sikt. Metoder presenteras för bedömningar av förändringar i omvärlden och av interna förutsättningar, formuleringar av affärsidŽer och affärsstrategier samt ekonomiska utvärderingar av strategier. Moment 2, Industriell marknadsföring: Kursen innebär en fördjupning inom industriell marknadsföring där områden som marknadsbedömning, inköp, marknadsplanering samt industriell försäljning under resultatansvar behandlas. Kursen behandlar även intern marknadsföring där företaget försöker få en strategi eller ett arbetssätt accepterat inom den egna organisationen. Här beskrivs den interna marknadsföringen som ett led i den industriella marknadsföringen vilken syftar till långvariga och stabila affärsförbindelser mellan säljare och köpare.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Moment 1 Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Moment 2 Examination sker med hjälp av godkända övningsuppgifter/praktikfall. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Strategisk planering, obligatoriska moment                  	  5.0	Poäng
Ind marknadsföring, obligatoriska moment                    	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Thompson,A.A & Strickland,A.J (1996):Strategic Management: Concepts and Cases, Irwin. Haas,R.W (1995): Industrial Marketing Management, PWS/Kent.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny