Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM323 Företagsekonomi BII 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Fritid / Lp IV
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Lennart Persson Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagsekonomi A
MÅL
De olika momentens mål är att:
Moment 1 Marknadsföring av tjänster
- ge fördjupade kunskaper om olika teorier och tillämpningsområden inom ämnet marknads-
föring av tjänster.
- ge en inblick i markandsföringsproblem inom fritidsområdet.
Moment 2 Vetenskaplig metod
- studenterna ska kunna tillämpa vetenskaplig metod på företagsekonomiska problemställ-
ningar.
- studenterna självständigt ska kunna kritiskt granska och bedöma vetenskapliga arbeten
med företagsekonomisk inriktning.
INNEHÅLL
Moment 1 Marknadsföring av tjänster
Momentet belyser tjänstemarknadsföringen ur olika perspektiv. Centrala temata i momentet är förhållandet mellan extern, intern och interaktiv marknadsföring samt sambandet mellan kundens behov, utveckling av tjänster och tjänstekvalitet. De speciella problem som
kännetecknar marknadsföringen inom fritidsområdet belyses.
Moment 2 Vetenskaplig metod
På lektionerna behandlas forksnings- och undersökningsansatser samt datainsamlingsmetoder. I seminarier analyseras och diskuteras aktuella företagseknomiska forksningsrapporter. metodtillämpningar på företagsekonomiska problemställningar genomförs i form av självständiga arbeten.
UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier samt handledning.
EXAMINATION
Ett aktivt deltagande krävs vid lektioner, seminarier och handledarträffar. Examinationen sker genom skriftlig tentamen samt genomförande, redovisning och fösvar av självständiga arbeten.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Vetenskaplig metod, självständiga arbeten 3.0 Poäng
Vetenskaplig metod, tentamen 2.0 Poäng
Tjänstemarkn.för med inr mot fritid och turism, självst. arb 2.0 Poäng
Tjänstemarkn.för med inr mot fritid och turism, tentamen 3.0 Poäng
LITTERATUR
Grönroos,C,1993: Service Management - Ledning, strategi och marknadsföring i servicekonkurrens, ISL Förlag
Normann,R,1992: Service Management - Ledning och strategi i tjänsteproduktionen, Liber Hermods.
Wiederscheim-Paul,F & Eriksson, L.T, 1991: Att utreda, forska och rapportera. Liber Ekonomi.
Holme, I.M & Solvang, B.K, 1991: Forksningsmetodik - Om kvalitativa och kvantitativa metoder, Studentlitteratur.
Kompendium i vetenskaplig metod, IES.
Övrig litteratur kan tillkomma.
Referenslitteratur:
Lekvall, P & Wahlbin, C, 1993: Information för marknadsföringsbeslut, IHGM Förlag AB.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny