Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEM320 Marknadsundersökningar 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Ek / Lp I

SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagekonomi B

MÅL
Kursens mål är att ge goda teoretiska kunskaper avseende marknadsundersökningar och samtidigt lära ut dess praktiska användning som underlag för beslutsfattande i näringslivet.

INNEHÅLL
Kursen fokuserar kvalitativa aspekter i marknadsundersökningar. I kursen ingår bl a följande delområden: -marknadsundersökningens miljö - problemidentifikation - undersöknings design - datainsamling - konstruktion av frågeformulär - intervjuteknik -databehandling - resultatrapportering

UNDERVISNING
Lektioner, praktikfall/grupparbeten, seminarier och projektarbete.

EXAMINATION
Sker genom projektarbete, grupparbeten, case studies och skriftligt prov. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska moment.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Obligatoriska moment                                        	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Zikmund W G (1991): Exploring Marketing Research. The Dryden Press Chisnall P M(1991):The Essence of Marketing Research, Prentice Hall Referenslitteratur Lekvall P & Wahlbin C(1993): Information för marknadsföringsbeslut, IHM Förlag AB Artiklar kan tillkomma

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny