Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM320 Marknadsundersökningar 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
Ek / Lp I
SPRÅK: Engelska/Svenska
EXAMINATOR
Esmail Salehi-Sangari Tf prof
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Företagekonomi B
MÅL
Kursens mål är att ge goda teoretiska kunskaper avseende marknadsundersökningar och samtidigt lära ut dess praktiska användning som underlag för beslutsfattande i näringslivet.
INNEHÅLL
Kursen fokuserar kvalitativa aspekter i marknadsundersökningar. I kursen ingår bl a följande delområden: -marknadsundersökningens miljö - problemidentifikation - undersöknings design - datainsamling - konstruktion av frågeformulär - intervjuteknik -databehandling - resultatrapportering
UNDERVISNING
Lektioner, praktikfall/grupparbeten, seminarier och projektarbete.
EXAMINATION
Sker genom projektarbete, grupparbeten, case studies och skriftligt prov. En förutsättning för godkänt resultat är närvaro på obligatoriska moment.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG
MOMENT/PROV
Obligatoriska moment 5.0 Poäng
LITTERATUR
Zikmund W G (1991): Exploring Marketing Research. The Dryden Press
Chisnall P M(1991):The Essence of Marketing Research, Prentice Hall
Referenslitteratur Lekvall P & Wahlbin C(1993): Information för marknadsföringsbeslut, IHM Förlag AB
Artiklar kan tillkomma
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny