Svenska Studiehandboken kurser
Ind ekonomi och samhällsvetenskap
IEM006 Internationell marknadsföring 4.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Program/Tidsperiod
I4Mf, M4Ie, D4Ek / Lp III
SPRÅK: Engelska/Svenska
EXAMINATOR
Manucher Farhang Univ lekt
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.
FÖRKUNSKAPSKRAV
IEM008 och IEM002 eller motsvarande kurser.
MÅL
Kursens mål är att:
á ge kunskap om den globala marknadsföringens miljö
á studera de faktorer som påverkar ett företag att internationalisera sin verksamhet
á lära processen för utvärdering av potentiella utländska marknader ur ett företags perspektiv
á ge kunskap om hur man bygger en marknadsstrategi för utländska marknader för ett företag
samt diskutera processen för genomförande av denna strategi.
INNEHÅLL
Kursen behandlar följande moment:
á Miljöfaktorer i internationell marknadsföring
á Internationella marknader
á Marknadsbeslut i internationell marknadsföring
á Planering och kontroll
Kursen behandlar marknadsbedömningar före ett eventuellt inträde på en marknad innehållande bl a bedömning av marknadspotentialer och exportdiagnos. Internationalisering i olika utvecklingsstadier från första exportaffär till global verksamhet med val av alternativa försäljningsvägar innebärande olika grad av engagemang. Export av tjänster/service, systemförsäljning, miljö- och marknadskunskap, internationell marknadskommunikation, förhandlingsteknik samt interkulturell kommunikation.
UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner samt obligatoriska gruppövningar och praktikfall.
EXAMINATION
Examinationen består av godkända praktikfallsövningar och skriftlig och muntlig avrapportering samt tentamen. Kursen ges med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U,3,4,5
MOMENT/PROV
Obligatoriska moment 2.0 Poäng
Tentamen 2.0 Poäng
LITTERATUR
Meddelas senare.
ÖVRIGT
Last modified: 97-06-05by
Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny