Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEK314 Kvalitetsteknikens grunder 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK: Engelska/Svenska

EXAMINATOR
Pia Sandvik-Wiklund Univ lektor

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 1997-02-15 att gälla från höstterminen 1997.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Organisationsteori och personaladministration, 5 poäng, samt IEK309, Statistik AI, 10 poäng, eller motsvarande kunskaper.

MÅL
Kursens mål är att ¥ beskriva kvalitetsbegreppet, kvalitetsstrategier samt metoder för en offensiv kvalitetsutveckling i företag, organisationer och förvaltningar; ¥ illustrera gjorda kvalitetsatsningar.

INNEHÅLL
I kursen diskuteras hur man i dag ser på begreppen kvalitet och kvalitetsutveckling med tillämpningar både inom varu- och tjänsteproducerande företag. En offensiv kvalitetsutveckling för ständig förbättring förutsätter ett starkt engagemang från ledningen. Dessutom krävs att kunden sätts i centrum, att man baserar sina beslut på väl underbyggda fakta och att samtliga inblandade samverkar i det ständiga förbättringsarbetet med företagets samtliga processer.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar lektioner, gruppövningar samt grupparbeten. Vid föreläsningar och lektioner diskuteras det teoretiska innehållet i kursen. Grupparbetena består huvudsakligen av uppgifter och analyser kring olika fallstudier. Undervisningen ges normalt på engelska eftersom utländska studenter i allmänhet följer kursen.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen vid kursens slut. För godkänt krävs förutom godkänd tentamen att godkänt deltagit i grupparbetet samt närvaro vid vissa lektioner. Sättet på vilket grupparbetet genomförs påverkar slutbetyget på kursen.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Grupparbeten                                                	  1.0	Poäng
Tentamen                                                    	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Bergman, B & Klefsjö, B (1995). Kvalitet från behov till användning. 2a uppl. Studentlitteratur, Lund, (eller Bergman, B & Klefsjö, B (1994). Quality from customer needs to customer satisfaction. McGraw-Hill, London, och Studentlitterattur, Lund.). Gale, B T (1994). Managing Customer Value. Creating Quality and Service that Customers Can See. The Free Press. Artiklar, problemsamling och kompletterande material från Avd för kvalitetsteknik och statistik tillkommer.

ÖVRIGT
Parallellt med undervisningen pågår olika grupparbeten som redovisas muntligt och skriftligt. För att detta ska fungera krävs ett aktivt deltagande från den studerande under hela läsperioden. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information: Pia Sandvik-Wiklund
Tillbaka till institutions meny