Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEK309 Statistik A1 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kerstin Vännman Docent

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 1997-02-15 att gälla från höstterminen 1997.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Antagen till ekonomprogrammet, internationella ekonomprogrammet eller samhällsvetarprogrammet. Matematik 3 åk SENT, komvux etapp 3, kurs C, med lägst betyget 3. Rekommenderat förkunskapskrav: Grundläggande matematik, IEK301.

MÅL
Vid kursens slut ska den studerande ¥ kunna visa att hon eller han har tillägnat sig ett statistiskt tänkande; ¥ kunna redovisa sin förståelse för variation och för vikten av att kunna ta hänsyn till den med statistiska resonemang; ¥ kunna redogöra för och tillämpa de olika momenten i en statistisk undersökning; ¥ kunna tillämpa statistiska metoder, särskild sådana med anknytning till ekonomens och samällsvetarens arbetsfält, för insamling, bearbetning och analys av datamaterial; ¥ kunna använda statistisk programvara på dator i samband med bearbetning och utvärdering av datamaterial; ¥ kunna söka i den nationella och internationella officiella statistikproduktionen; ¥ ha visat att hon eller han, både i muntlig och skriftlig form, kan redovisa resultat och analyser av såväl egna som andras undersökningar.

INNEHÅLL
Med hjälp av exempel från ekonomens och samhällsvetarens arbetsfält diskuteras och exemplifieras några av statistikens användningsområden. Kursen ska ge en förmåga att bedöma statistiska resonemang och undersökningar genom att kritiskt granska sättet att presentera och analysera undersökningsresultat. Stor vikt läggs vid kritisk granskning genom hela kursen. Den kvantitativa informationen som krävs i en beslutsprocess är ibland producerad av något officiellt organ. Det är därför av vikt att ha kännedom om den officiella statistikproduktionen och att kunna hitta relevant information i såväl de nationella som internationella statistiska publikationerna. Detta övas bland annat genom tillämpningsuppgifter som bygger på att information inhämtas från den officiella statistikproduktionen. En större tillämpningsuppgift som innebär att planera, genomföra och utvärdera en statistisk undersökning ingår. Denna tillämpningsuppgift sträcker sig över både moment 1 och 2. Inom båda momenten ingår ytterligare ett antal mindre tillämpningsuppgifter. Datorn används som naturligt hjälpmedel genom hela kursen. Genom hela kursen övas att, i både muntlig och skriftlig form, redovisa resultat och analyser av såväl egna som andras undersökningar. Moment 1, Dataanalys och slumpmodeller (5 poäng) Olika problem som man möter vid planering och genomförande av en statistisk undersökning studeras. Under detta moment tas upp bland annat problemformulering, val av mätmetod samt konstruktion av frågeformulär. Olika sätt att sammanställa, beskriva och analysera ett statistiskt datamaterial, bl a explorativ dataanalys, tas upp. Olika läges- och spridningsmått studeras. Analys av olika samband studeras med hjälp av standardvägnings- och korrelationsmått samt enkla linjära modeller. För att en ekonom eller samhällsvetare ska kunna tillgodogöra sig en utökad mängd av ekonomisk information behövs kunskap om index. Olika typer av nationella och internationella officiella index studeras. Vidare studeras indexteori med bland annat vägda och ovägda index, indexreglering samt deflatering. Sannolikhetsteorin är ett viktigt hjälpmedel för att studera slumpens inverkan och beskriva och studera variation inom och mellan datamaterial. Enkla sannolikhetsteoretiska begrepp tas upp, däribland oberoende händelser, betingad sannolikhet och slumpvariabel. Några enkla slumpmodeller introduceras, bland annat binomialfördelningen och normalfördelningen. Moment 2, Statistiska metoder (5 poäng) Under detta moment fortsätts studierna av olika problem som man möter vid planering och genomförande av en statistisk undersökning. Bland annat behandlas praktiska problem som uppstår vid insamlandet av data, analys och utvärdering av en undersökning, olika typer av mätfel och bortfall samt presentation av undersökningsresultat. För att kunna utvärdera statistiska undersökningar behövs begrepp från den statistiska teorin, bland annat studeras felmarginal och felrisk. Olika parametriska metoder tas upp. Här studeras även metoder för att uppskatta och jämföra andelar samt metoder för att undersöka samband.

UNDERVISNING
Undervisningen består av en blandning av föreläsningar, lektioner, seminarier, datorövningar och handledning. I kursen ingår ett antal obligatoriska tillämpningsuppgifter som redovisas skriftligt eller muntligt. Tillämpningsuppgifterna görs dels individuellt och dels i grupp. Undervisningen fördelas ungefär jämnt över de två momenten.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen vid vardera momentets slut. För godkänt på kursen krävs förutom godkänd tentamen godkänt på de obligatoriska tillämpningsuppgifterna samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar. Uppdelat på poäng gäller för Moment 1 Godkända tillämpningsuppgifterna samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar, 1 p Godkänd tentamen, 4 p Totalt, 5 p Moment 2 Godkända tillämpningsuppgifterna samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar, 2 p Godkänd tentamen, 3 p Totalt, 5 p Hela kursen Godkända tillämpningsuppgifterna samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar, 3 p Godkänd tentamen, 7 p Totalt, 10 p För moment 1 resp moment 2 ges enbart betyget Godkänd eller Underkänd. För hela kursen ges något av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Slutbetyget på kursen påverkas av resultaten på de båda tentamina och av hur tillämpningsuppgifterna genomförs och presenteras.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Tillämpningsuppgift mom 2                                   	  2.0	Poäng
Tentamen mom 2                                              	  3.0	Poäng
Tillämpningsuppgift mom 1                                   	  1.0	Poäng
Tentamen mom 1                                              	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Dahmström, K (1996). Från datainsamling till rapport - att göra en statistisk undersökning, Studentlitteratur, Lund, ca 250 sidor. Klefsjö, B & Hellmer, S (1989). Räkna med slumpen - textbok, Studentlitteratur, Lund, 2:a upplagan, 272 sidor. Klefsjö, B & Hellmer, S (1989). Räkna med slumpen - problemsamling, Studentlitteratur, Lund, 1989, 2:a upplagan, 200 sidor Kompletterande material från Avdelningen för kvalitetsteknik och statistik. Ytterligare litteratur kan tillkomma, som meddelas vid kursstarten. Referenslitteratur Blomqvist L, Klefsjö B & Söderström U (1986). Grundläggande matematik för ekonomstudier, Högskolan i Växjö, ca 150 sidor. Körner, S & Wahlgren L (1996). Praktisk statistik, Studentlitteratur, Lund, 250 sidor. Wallgren, B & Wallgren, A (1983). Undersökningar och statistik, Natur och Kultur, Stockholm. 200 sidor. Wallgren A & B. m fl (1994). Statistikens bilder Ñ att skapa diagram, Statistiska centralbyrån, Stockholm, 94 sidor. Wärneryd, B mfl (1990). Att fråga. Om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter, Statistiska centralbyrån, Stockholm, 280 sidor.

ÖVRIGT
I kursen ingår grupparbeten som skall redovisas muntligt och/eller skriftligt. För att detta skall fungera krävs ett aktivt deltagande från den studerande under hela kursen. Den som inte personligen registrerat sig, eller kontaktat examinator eller ansvarig lärare, vid något av de två första kurstillfällena kommer att förlora sin plats till eventuell reserv på antagningslistan.

Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information: Ingrid Andersson
Tillbaka till institutions meny