Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEF614 Företagsekonomi A 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

FoV / LpI-II
/ Lp III-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Inger Bergström Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Grundläggande behörighet samt standardbehörighet D.4.1 (Ma C+Sh A)

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall: - ha kunskap om organisationspsykologi och hur väl fungerande organisationer kan byggas upp - ha kunskap och förståelse om redovisningsproblem med hänsyn till lagar, normer och redovisningsteoretiska grunder - ha kunskap om hur bokslut och årsredovisning upprättas för olika företagsformer - ha förståelse för teorier och principer om företagets ekonomiska styrning och interna redovisning - kunna hantera olika modeller för bedömning av företagets lönsamhet - kunna upprätta företagets budget avseende resultat, kapitalbehov etc. - ha kunskap i grundläggande marknadsföring

INNEHÅLL
Moment 1, Organisation I, 5 poäng Organisationsmomentet har en beteendevetenskaplig ansats. Individen i organisationen behandlas, liksom sociala fenomen som grupper, kommunikation, ledarskap och studenten får också en inblick i organisationsdesign och organisationskulturer.Genom hela momentet diskuteras hur de behandlade organisatoriska komponenterna påverkar organisationers produktivitet och effektivitet. Moment 2, Ekonomistyrning I, 5 poäng Momentet behandlar hur övergripande principer, lagar och normer inom redovisningsområdet tillämpas på praktiska redovisningsproblem. En väsentlig del av momentet ägnas åt praktiskt inriktad redovisning av vanligt förekommande affärstransaktioner och övningar att upprätta resultat- och balansrapport. I anslutning till övningar att upprätta bokslut diskuteras de resultatregleringsmöjligheter som finns inom ramen för civil- och skatterättsliga regler. Momentet avslutas med en genomgång av speciella redovisningsfrågor som kan förekomma kring ex.vis värdepapper, factoring och leasing. Moment 3, Ekonomistyrning II, 5 poäng Momentet behandlar olika metoder och modeller för företagets lönsamhetsplanering. Internredovisningen behandlar modeller för upprättande av analyser för hur företagets lönsamhet utvecklas samt för hur uppföljning mot budget kan ske. Budgetavsnittet tar upp problemställningar kring resultatmätning. Moment 4, Marknadsföring, 5 poäng I kursen ges de grundläggande kunskaperna i ämnet marknadsföring, främst utifrån konsumentvarumarknaden. Det ges också en introduktion i industriell marknadsföring och marknadsföring av tjänster.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, gruppövningar och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i ¬Regler för tentamen¬. Vid skriftlig tentamen ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd och för väl godkänt på hela A-kursen krävs betyget väl godkänd på samtliga tentamina samt godkända praktikfall och aktivt seminariedeltagande.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Marknadsföring - tentamen                                   	  4.0	Poäng
Marknadsföring - obl uppg                                   	  1.0	Poäng
Ekonomistyrning II - tentamen                               	  4.0	Poäng
Ekonomistyrning II - obl uppg                               	  1.0	Poäng
Ekonomistyrning I - tentamen                                	  4.0	Poäng
Ekonomistyrning I - obl uppg                                	  1.0	Poäng
Organisation - tentamen                                     	  4.0	Poäng
Organisation - obl uppg                                     	  1.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1 Höstterminens kurs: Andersen J.A., Praktikfall för organisation. Liber Ekonomi, Malmö, 1996. Robbins S., Organizational Behavior. Prentice Hall, senaste upplagan. Ytterligare material tillkommer Vårterminens kurs: Andersen J.A., Praktikfall för organisation. Liber Ekonomi, Malmö, 1996. Bruzelius L. & Skärvad P-H, Integrerad organisationslära, Studentlitteratur, Lund, 1993 Ytterligare en bok tillkommer. Moment 2 Föreningen Auktoriserade Revisorer (senaste upplagan): FAR:s Samlingsvolym. Thomasson J m fl (senaste upplagan): Den nya affärsredovisningen, Liber-Hermods. IES-kompendium: Fek AI, Ekonomistyrning I, ht 97 Övningslitteratur fastställs senare. Moment 3 Drury (1996): Management and Cost Accounting, Chapman & Hall, 4th edition IES-komp: Övningskompendium Ytterligare litteratur kan tillkomma Moment 4 Jobber, D (1995): Principles and Practice of Marketing, McGraw-Hill. Referenslitteratur Feurst O/Flodhammar Å (1995): Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring, Liber-Hermods.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny