Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEF612 Företagsekonomi B 20.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

FoV / Lp III-IV

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Inger Bergström Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Univ: Företagsekonomi A

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha: - fördjupade kunskaper om utformning av effektiva organisationer - fördjupade kunskaper om organisationskultur - fördjupade kunskaper i företagsekonomiskt modelltänkande - fördjupade kunskaper om metoder för analys och värdering av företag - grundläggande kunskaper om koncernredovisning - ha kunskaper om den övergripande planeringen i ett företag på kort och lång sikt - ha inblick i olika typer av företagsledningsproblem samt anvisa vägar till deras lösning - självständigt kunna kritiskt granska och bedöma vetenskapliga arbeten med företagsekonomisk inriktning. - kunna tillämpa vetenskaplig metod på företagsekonomiska problemställningar

INNEHÅLL
Moment 1, Organisation II, 5 poäng En organisations vitala delar och processer, olika val vid utformningen av en organisations struktur och faktorer som styr valen. Organisationskulturens funktion och effekter. Styrning och kartläggning av kulturen i en organisation. Moment 2, Företagsanalys, 5 poäng Momentet behandlar generella företagsanalysmetoder. Tyngdpunkten ligger på redovisningsbaserade metoder som nyckeltals- och finansieringsanalys samt företagsvärdering. Dessutom analyseras företagets finansiella mål med hjälp av ekonomiska sambandsmodeller. Momentet behandlar även koncernproblematik och grundläggande principer för upprättande av koncernbokslut. Moment 3, Strategisk planering, 5 poäng Momentet behandlar strategisk planering utifrån olika infallsvinklar. Såväl enskilda delar av ett företags planering som hela företag och branscher analyseras utifrån ett strategiskt perspektiv. Moment 4, Vetenskaplig metod, 5 poäng I föreläsningar kommer forsknings- och undersökningsansatser samt datainsamlingsmetoder att behandlas. I seminarieform kommer aktuella företagsekonomiska forskningsrapporter att analyseras. Metodtillämpningar på företagsekonomiska problemställningar kommer att genomföras i form av ett större självständigt arbete.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Moment 1-3 Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Vid skriftlig tentamen ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd. Moment 4 Seminarier obligatoriska moment. Vid seminarierna sker examination genom muntlig och skriftlig redovisning av obligatoriska uppgifter. Poängtal för varje del: - två seminarier med muntlig redovisning, totalt två poäng - genomförande, redovisning och försvar av självständigt arbete totalt tre poäng För väl godkänt på hela B-kursen krävs betyget väl godkänd på minst 16 poäng av kursen samt godkänt på övriga kurspoäng.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Företagsanalys, obl uppgifter                               	  1.0	Poäng
Företagsanalys, tentamen                                    	  4.0	Poäng
Vetenskaplig metod - tentamen                               	  3.0	Poäng
Vetenskaplig metod - seminarier                             	  2.0	Poäng
Strategisk planering - obl uppg                             	  1.0	Poäng
Strategisk planering - tentamen                             	  4.0	Poäng
Organisation II - tentamen                                  	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1 Bang, H, Organisationskultur, Studentlitteratur, 1994 Mintzberg, H, Structures in fives: Designing Effective Organizations, Prentice Hall, London, 1993 Case och artiklar tillkommer Moment 2 Föreningen auktoriserade revisiorer (1997): FAR:s samlingsvolym. Hult M (1993): Värdering av företag, Liber-Hermods. Johansson S-E (1995): Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt, Studentlitteratur. Karlsson M (1993): Att arbeta med företagsanalys, Liber. IES-inst: Kompendium i företagsanalys ht 97. Ytterligare litteratur kan tillkomma. Moment 3 Wright P, Pringle C & Kroll M (1994): Strategic Management:Text and Cases, Allyn and Bacon (1010sidor) Material som utdelas i samband med undervisning tillkommer. Moment 4 Holme I M & Solvang B K (1991):Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder, Studentlitteratur Lund. Forskningsrapporter och övrig litteratur tillkommer.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny