Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEF315 Företagsekonomi AII 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Ek, EkOrg, V / Lp II

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Inger Bergström Univ lekt

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från höstterminen -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Fek A1, 10p

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall: - ha förståelse för teorier och principer om företagets ekonomiska styrning och interna redovisning - kunna hantera olika modeller för bedömning av företagets lönsamhet - kunna upprätta företagets budget avseende resultat, kapitalbehov etc. - ha kunskap i grundläggande marknadsföring

INNEHÅLL
Moment 1, Ekonomistyrning II, 5 poäng Momentet behandlar olika metoder och modeller för företagets lönsamhetsplanering. Internredovisningen behandlar modeller för upprättande av analyser för hur företagets lönsamhet utvecklas samt för hur uppföljning mot budget kan ske. Budgetavsnittet tar upp problemställningar kring resultatmätning. Moment 2, Marknadsföring, 5 poäng I kursen ges de grundläggande kunskaperna i ämnet marknadsföring, främst utifrån konsumentvarumarknaden. En introduktion i industriell marknadsföring och marknadsföring av tjänster kommer också att ges.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner och seminarier.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftliga tentamina, obligatoriska inlämningsuppgifter och seminariedeltagande. Rättning av tentamen sker enligt alternativ A i ¬Regler för tentamen¬. Vid skriftlig tentamen ges betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd och för väl godkänt på hela AII-kursen krävs betyget väl godkänd på båda tentamina samt godkänt praktikfall och aktivt seminariedeltagande.
KURSENS BETYGSKALA: U,G,VG

MOMENT/PROV

Marknadsföring, obl uppg                                    	  1.0	Poäng
Marknadsföring, tentamen                                    	  4.0	Poäng
Ekonomistyrning II - obl uppg                               	  1.0	Poäng
Ekonomistyrning II - tentamen                               	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Moment 1 Drury (1996): Management and Cost Accounting, Chapman & Hall, 4th edition IES-komp: Övningskompendium Ytterligare litteratur kan tillkomma Moment 2 Jobber, D (1995): Principles and Practice of Marketing, McGraw-Hill. Referenslitteratur Feurst, O & Flodhammar, Å (1995): Engelsk/Svensk ordlista i marknadsföring, Liber-Hermods.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny