Svenska Studiehandboken kurser

Ind ekonomi och samhällsvetenskap

IEA329 Systemkonstruktion 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

Sy2 / Lp IV
/
/
/
/

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
L Furberg Fo ing

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd 970215 att gälla från ht -97.

FÖRKUNSKAPSKRAV
ADB A och IEA337 och IEA338 eller motsvarande.

MÅL
Kursens mål är att - Ge kunskaper i moderna utvecklingsverktyg. - Ge praktiska färdigheter i konstruktion av större applikation. - Ge kunskaper och färdigheter i olika projektarbetsformer och praktiskt projektarbete. - Förståelse för samspelet mellan människa och dator. - Ge grundläggande kunskaper i fönsterhantering under Windows

INNEHÅLL
Kursen behandlar - Uppbyggnad och arbetssätt för några vanliga utvecklingsverktyg - Förutsättningar och principer för ett känt fönstersystem, Windows. - Konstruktion av större uppgift i projektform. - Kvalitets- och projektstyrning. - Kognitiva processer och inlärning - Användargränssnitt baserat på mänsklig förförståelse - Aspekter på arbetsformer

UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i form av lektioner/föreläsningar och större obligatoriska projektuppgifter.

EXAMINATION
Skriftlig tentamen och godkända projektuppgifter. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen" På kursen ges något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Tentamen                                                    	  4.0	Poäng
Projekt                                                     	  1.0	Poäng

LITTERATUR
Allwood, C. M.: Människa-Datorinteraktion, Studentlitteratur, Lund, 1991,145 s. Sturmark, Malm, Ek, Holmlid: Design och programutveckling i Windows, Studentlitteratur, 1994, 360 s. Systemkonstruktion - Röda Tråden, IES/DSV Högskolan i Luleå, 1996 Referenslitteratur: Newman&Lamming: Interactive Systems Design, Addison Wesley, 1992, 801 s. Preece, Jenny: Human-Computer Interaction, Addison Wesley, 2nd ed., 1995, 775 s.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Further information:
Tillbaka till institutions meny