Svenska Studiehandboken kurser

Arbetsvetenskap

ARP305 Statistik 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod


SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kalle W Sandberg Fo ass

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap 1997-02-12 gäller från VT 97

FÖRKUNSKAPSKRAV
Antagen till beteendvetarprogrammet, genomgången kurs A psykologi 20p

MÅL
Kursen syftar till att ge kunskaper i deskriptiv och analytisk satistik, ge förståelse för experiment och undersöksplanering samt förmåga till kritisk bedömning av data. Vid kursens slut skall den studerande: kunna visa att han eller hon har tillägnat sig statistikt tänkande, kunna redovisa sin förståelse för variationer och för vikten av att kunna ta hänsyn till den med statistiskt resonemang, kunna tillämpa statistiska metoder, särskilda sådana med anknytning till psykologiska och beteendevetenskapliga frågeställningar, för insamling, bearbetning och analys av datamaterial, kunna använda statistik programvara på datorn i samband med bearbetning,analys och presentation av statistiskt undersökningsmaterial, kunna både muntligt och skriftligt redovisa och resultat och analyser av egna som andras undersökningar.

INNEHÅLL
Moment 1 Under detta moment tas upp olika sätt att sammanställa, beskriva och analysera ett statistiskt datamaterial. Olika central- och spridningsmått, analys av olika samband studeras. Vidare så tas upp sannolikhet och normalfördelning. Två fall av statistisk slutledning; estimation och hypotesprövning, kommer att tas upp, samt icke-parametrisk test. SPSS för Windows kommer att användas för olika beräkningar fortlöpande under hela kursen. Moment 2 Under detta moment tas upp olika problem som man möter vid insamling, beskrivning och analys av data från psykologiska undersökningar. Olika typer av mätfel och bortfall, samt samt parametriska metoder kommer att behandlas.

UNDERVISNING
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, dataövningar och handledning. I kursen ingår ett antal obligatoriska tillämpningsuppgifter. Tillämpningsuppgifterna redovisas individuellt eller i grupp.

EXAMINATION
Examination sker i form av skriftlig tentamen efter avslutat moment samt inlämning av obligatoriska tillämpningsuppgifter som redovisas skriftligt eller muntligt. För att bli godkänd på hela kursen krävs godkändt på tentamenoch på de obligatoriska tillämpningsuppgifterna, samt närvaro vid vissa lektioner och datorövningar.
KURSENS BETYGSKALA: U, G, VG

MOMENT/PROV

Tillämpningsuppgift mom 2                                   	  3.0	Poäng
tentamen mom 2                                              	  2.0	Poäng
Tillämpningsuppgift mom1                                    	  1.0	Poäng
Tentamen mom 1                                              	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Aronsson, Å. (1994) SPSS för Windows. Studentlitteratur, Lund. Byström, J. (1993) Grundkurs i statistik. Natur och Kultur. Gordon,S. (1995) A theoretical approach to understanding learners of statistics. Journal of Statistics Education, volym 3, nr3. Henriksson, W. (1995) Statistik. Icke-parametriska metoder. Kompendium enheten för pedagogiska mätningar, Umeå universitet. Vejde, O. & Rydberg, S. (1996) Hur man räknar statistik. Olle Vejde Förlag, Borlänge. Yaremko, R. M., mfl. (1986) Handbook of research and quantitative methods in psyhology. Hillsdale, New Jersey.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny