Svenska Studiehandboken kurser

Arbetsvetenskap

ARG002 Funktion och form 4.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Program/Tidsperiod

R åk 5 / Lp I

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Studierektor

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Inst för arbetsvetenskap1996-03-25 gäller från HT 96

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
Kursen avser att ge en orientering om industriell design samt baskunskaper för produktutformning med hänsyn till funktion och form.

INNEHÅLL
Introduktion och designhistoria 4%. Föreläsning om uppkomst, relationer och andra produktutvecklare, en historik samt en diskussion. Ett svep genom industrins teknikhistoria med exempel på typiska eller banbryt-ande produkter. Att visa på kopplingar mellan tillgänglig teknik, tidens tankar och ideal och brukstingens design. Begrepp och termer 4%. En genomgång av ämnesområdets terminologi för att göra kursdeltagarna familjära med begreppen i kursen samt i kurslitteraturen. Produktutveckling 10%. Något om företaget, olika ansvarsområden eller funktioner i ett tillverkande och säljande företag. Företagens produktutveckling samt något om behovstillfredsställelse (sett ur produktsynpunkt). Industridesign och jämförelser 4%. Momentet avser att bringa reda i olika skapande arbetsuppgifter för att inte riskera sammanblandning och begreppsförvirring kring designarbete. Likheter men även avgörande skillnader redovisas avseende mål med verksamheterna. De skilda kunskapsfälten jämföres. Produktframtagningsprocessen 12%. Att göra eleverna bekanta med de teorier och modeller som finns på "produkt-framtagningsprocesser", att visa arbetssteg och faser i utvecklingsarbetet. Designmetodik 32%. o Kreativitet -Relevanta faktorer, kreativa hinder, skaparförmågans beståndsdelar och olika stadier i skapandet o Kreativa arbetssätt o Systematisk problemlösning, problembehandling, begrepp och arbetssteg Formgivning 24%. o Formgivningens mål o Specifika uttryck som framgångsväg o Formgivningselementen, färg o Produkt- och företagsprofilering Presentationsteknik 6%. Momentet avser att ge elementär kunskap om kommunikationsteori samt ge praktiska handledningar till hur man överför kunskap och budskap till andra aktörer i produktutvecklingen. Design management 4%. Momentet tar upp den aktuella diskussionen om designfunktionen i företaget.

UNDERVISNING
Undervisningen bedrivs i lektionsform med inslag av laborativa övningar. Lärare på kursen kommer från Produktdesignconsult AB, Luleå.

EXAMINATION
Det är obligatorisk närvaro på samtliga undervisningsavsnitt. Kursen avslutas med skriftlig tentamen. Rättning av tentamen enligt alternativ A i "Regler för tentamen". Kursen ges med differentierade betyg.
KURSENS BETYGSKALA: U, 3, 4, 5

MOMENT/PROV

Tentamen                                                    	  4.0	Poäng

LITTERATUR
Hamrin Å, Nyberg M: Kompendium i Funktion och form, HLu 1993.

ÖVRIGT


Last modified: 97-06-05by Jan Lindberg
Tillbaka till institutions meny