Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS622 Datorn i skolan AII 10.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Didaktik

Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Fristående / HT-97

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Erik Berg Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-03-21 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier och med godkänt resultat genomgången kurs PÄS612. Genom att kursen innehåller moment där utvecklingsarbete i barngrupp/klass ingår måste kursdeltagarna styrka att de har möjlighet till detta.

MÅL
Kursen avser att ge en fördjupning till kurs PÄS612 inom främst multimedia, internet och användningen av skal- och inlärningsprogram i ett lärande perspektiv. De studerande ska efter genomgången kurs ha: - fördjupade kunskaper om datorns användning för lärande ur lärar- och elevperspektiv, - kunskaper om metoder för utvecklingsarbete - planering - genomförande - utvärdering - avrapportering, samt - fördjupade kunskaper och färdigheter i att använda IT inom något av områdena multimedia, Internet/datorkommunikation, skal- och/eller inlärningsprogram.

INNEHÅLL
Kursen innehåller ett datorpedagogiskt utvecklingsarbete med rapportskrivning och avslutande seminarium. I anslutning till detta ges undervisning i metodik för att arbeta med pedagogiskt utvecklingsarbete.

UNDERVISNING
Handledning och delar av kursen genomförs med hjälp av datorkonferens. Deltagarna ska ha tillgång till PC eller Macintosh med modem och kommer att utrustas med klienter till datorkonferensprogrammet First Class. Deltagarna bör ha tillgång till Internet. Undervisning sker vid 6 tillfällen i Luleå.

EXAMINATION
Bedömning av obligatoriska uppgifter till litteraturseminarier, samt av rapport över eget arbete. Obligatoriskt deltagande i grupparbeten och seminarier.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Datorn i skolan/sem., utv.arb.                              	 10.0	Poäng

LITTERATUR
Litteratur väljs i samråd med undervisande lärare beroende på kursdeltagarnas val av inriktning. Bell, J (1987). Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur. Jacobsen, J K (1993). Intervju. Konsten att lyssna och fråga. Studentlitteratur. Kj¾r Jensen, M (1991). Kvalitativa metoder för samhälls- och beteendevetare. Studentlitteratur. Övrig litteratur väljs i samråd med undervisande lärare.

ÖVRIGT
RESURSER: Didaktik 10p.

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny