Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄS020 Introduktion till fritidsvetenskap 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Övriga ämnen
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Fp, Skellefteå / Lp 3
Ek, Skellefteå / Lp 4
LKF / Lp 1
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Maj-Britt Hademalm Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik
1996-11-01 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-06-06.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet för högskolestudier samt samhällskunskap 2 åk på två/treårig linje (etapp 2) eller kurs A. Betyget i samhällskunskap ska vara lägst 3/G.
MÅL
De studerande skall ha insikt om fritidens utveckling och dess betydelse för människan i dagens och morgondagens samhälle.
INNEHÅLL
Fritidens utveckling ur ett historiskt, ideologiskt och kulturellt perspektiv
Fritidsbegreppet - definition - fritid idag och imorgon
Fritidspsykologi - människans behov av fritid
Fritidssociologi - fritidens roll i socialisationsprocessen
UNDERVISNING
Undervisningen består av lektioner, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarieuppgifter. I fritidspedagogutbildningen inleds kursen med en introduktion om fritidspedagogyrket.
EXAMINATION
Examination sker genom seminarieuppgifter, samt muntlig och skriftlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Fritidspsykologi,fritidssociologi/seminarieuppg. 3.0 Poäng
Fritidens utveckling/tentamen 2.0 Poäng
LITTERATUR
Carlsson, M (1995). Fritidspsykologi. Tre artiklar som utmanar den konventionella visdomen. Fritidspolitiska studier 8. Institutet för Fritidsvetenskapliga studier. Best nr 212-5. Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565.
Ende, M (1991). Momo - eller kampen om tiden. Berghs BigPocket.
ISBN 91-502-0905-1.
Gustavsson, B (1992). Folkbildningens idŽhistoria. ABF/Bildningsförbundet. ISBN 91-884-0204-5.
Hellspong, L (1991). Korset, fanan och fotbollen. Folkrörelsernas kulturmiljö i ett jämförande perspektiv. Carlsson Bokförlag. ISBN 91-7798-493-5.
Jonsson, B (red.) (1991). Så tuktas ungdomen. Forskning om ungdom och offentlig sektor. HLS Förlag. ISBN 91-7656-253-0.
Olson, H-E (1993). Fritidens idŽhistoria ur ett framtidsperspektiv. Fritidspolitiska studier 8. Institutet för Fritidsvetenskapliga studier. Best nr 212-5. Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565.
Olson, H-E (1993). Fritidsvetenskaplig utbildning. Ett internationellt perspektiv. Fritidspolitiska studier 5. Institutet för Fritidsvetenskapliga studier. Best nr 212-5 Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565.
Ytterligare litteratur i samråd med examinator.
LITTERATUR LKF
Ende, M (1996). Momo - eller kampen om tiden. Berghs. ISBN 91-502-0905-1.
Fritid i förändring. Om kön och fördelning av fritidsresurser. SOU 1996:3. valda delar. ISBN 91-38-20152-6.
Frykman, J & Lövgren, O (1988). Den kultiverade människan. s 11-73. Liber. ISBN 91-40-30234-2.
Gustavsson, B (1992). Folkbildningens idŽhistoria. ABF/Bildningsförbundet. ISBN 91-884-0204-5.
Hellspong, L (1991). Korset, fanan och fotbollen. Folkrörelsernas kulturmiljö i ett jämförande perspektiv. Carlsson Bokförlag. ISBN 91-7798-493-5.
Längtan till landet annorlunda. Om turism i historia och nutid (1990). Sveriges Turistråd. Gidlunds. ISBN 91-7843-022-4.
Olson, H-E (1993). Fritidens idŽhistoria ur ett framtidsperspektiv. Fritidspolitiska studier 5. Institutet för fritidsvetenskapliga studier. Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565.
Olson, H-E (1997). Ny start för fritidssektorn. Inledning till en fritidspolitisk etik. Fritidspolitiska studier 10. Institutet för fritidsvetenskapliga studier. Fritidsvetenskaplig bokhandel tel/fax 08-152565.
ÖVRIGT
RESURSER:
Ped 3p, Sk 2p.
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny