Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄS004 Närsamhället som läromedel, Sv/Sa 15.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Didaktik

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Gr 1-7 åk2 / Lp 1 och 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1994-06-22 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-06-06.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Kurserna i termin 1 godkända

MÅL
MOMENT 1, Samhällsvetenskap för Sv/Sa, 5 Poäng. Termin 3. De studerande skall ha kunskap om närsamhällets natur-, samhälls- och kulturförhållanden samt dess historiska och religiösa särart. De studerande skall ha grundläggande kunskaper om: - att använda atlas - landformande krafter - det religiösa arvet - med tonvikt på den kristna traditionen - tidsdimensionen och det historiska arvet - väder - fackliga frågor De studerande skall bearbeta och utveckla: - användningen av närsamhället som läromedel - egna attityder till livsfrågor, etik och moral - ett laborativt och undersökande arbetssätt - sina kunskaper om datoranvändning och IT inom undervisningen. De studerande skall kunna: - använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - utarbeta enkla lokala läromedel MOMENT 2, Naturvetenskap för Sv/Sa, 5 poäng. Termin 3. De studerande skall ha kunskaper om naturen och människan, om materiens egenskaper och kretslopp, om energins flöden och om livets förutsättningar och utveckling. De skall vidare ha förtrogenhet med naturvetenskaplig kunskapsbildning. De studerande skall ha kunskaper om: - materia och materians uppbyggnad - storheter, enheter och enhetssystem - vattnets roll som lösningsmedel - ellära och elektronik - värme och värmeyttringar - egenskaper och sammansättningar hos gaser - förbränning, eld och eldsläckning - toxiska ämnen i vår närmiljö - ekologiska samband, system och dess långsiktiga produktionsförmåga - olika livsformer och deras livsbetingelser - villkor för och betydelsen av biologisk mångfalds bevarande - skolträdgården som ett levande läromedel De studerande skall bearbeta och utveckla: - användningen av närsamhället som läromedel - omsorg och respekt för det levande och för naturen - förståelse och handlingsberedskap för ett uthålligt, resursbevarande samhälle - ett laborativt och undersökande arbetssätt De studerande skall kunna: - använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - utarbeta en ortsinventering MOMENT 3, Naturvetenskap för Sv/Sa, 5 poäng. Termin 4. De studerande skall ha kunskaper om naturen och människan, om materiens egenskaper och dynamik om energins flöden och om livets förutsättningar och utveckling. De skall vidare ha förtrogenhet med naturvetenskaplig kunskapsutbildning. De studerande skall ha kunskap om: - vinterekologi - livets utveckling och livsprocesserna i cellen - människokroppen, hälsa och livskvalitet - humanekologi - mätmetoder - Sveriges energibehov och energiförsörjning, alternativa energislag - ljud, ljus och tid - astronomi - surt, neutralt och basiskt - hårt vatten - tvättmedel och tvätteffekt - vattnets kretslopp och vattenrening - informationssökning De studerande skall bearbeta och utveckla: - användningen av närsamhället som läromedel - omsorg och respekt för det levande och naturen - förståelse och handlingsberedskap för ett uthålligt, resursbevarande samhälle - ett laborativt och undersökande arbetssätt De studerande skall kunna: - använda närsamhällets förutsättningar i undervisningen - utarbeta en miljö- och naturinventering.

INNEHÅLL
MOMENT 1, Samhällsvetenskap för Sv/Sa, 5 Poäng. Termin 3. Kursen är en introduktion till Sa-ämnena och skall tillsammans med Na-kursen på 5 poäng termin 3 och Na-kursen på 5 poäng i termin 4 ses som en enhet. Kursens innehåll skall genomgående belysas ur didaktisk synvinkel. MOMENT 2, Naturvetenskap för Sv/Sa, 5 poäng. Termin 3. Kursen är en introduktion till Na-ämnena och skall tillsammans med Sa-kursen på 5 poäng termin 3 och Na-kursen 5 poäng termin 4 ses som en enhet. Kursens innehåll skall genomgående belysas ur didaktisk synvinkel. MOMENT 3, Naturvetenskap för Sv/Sa, 5 poäng. Termin 4. Kursen är en introduktion till Na-ämnena och skall tillsammans med Sa-kursen på 5 poäng termin 3 och Na-kursen 5 poäng termin 3 ses som en enhet. Kursens innehåll skall genomgående belysas ur didaktisk synvinkel. I kursen ingår ett temaarbete om miljöfrågor och tillämpad informationssökning.

UNDERVISNING
Föreläsningar, lektioner, gruppövningar, grupparbeten, exkursioner, studiebesök.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

NO, term 4/miljö och naturinventering                       	  5.0	Poäng
NO, term 3/tentamen                                         	  5.0	Poäng
SO, term 3/tentamen                                         	  5.0	Poäng

LITTERATUR
* Historia Groth, Ö (1995). Nordkalotten. Kung Faravids land. Tiden. Oredsson, S & Andersson, L (1995). I historiens spegel. Akademiförlaget. * Religion Beskow, P (1992).Trons vägar. (valda delar) Proprius. Hofgren, A (red) (1990). Svenska trossamfund. Uppsala: EFS-förlaget. ISBN 91-7080-888-0. Kompendier. Artiklar. * Geografi - (senaste upplagan). Klimat, sjöar och vattendrag. Bokförlaget Bra Böcker. ISBN 91-87760-31-2. - (senaste upplagan). Norstedts Världsatlas. Norstedts Förlag AB. ISBN 91-1-961122-6. Björklund, G. (1993). Handbok i geografi. Natur och kultur. ISBN 91-27-75354-9 B. Lundqvist, J. Geologi. Processer - landskap - naturresurser. Studentlitteratur. ISBN 91-44-28102-1. * Fysik/Teknik Rönnlund, B. (1990).Teori och experiment för lärare och elever, del 1 och 2. Norrlands skolkonsult. * Kemi Jakobsson-Åhl, G. Vardagslivets kemi. Stenciler. * Biologi -. (1982).Runt i naturen, del 1 och 2. Utbildningsradion. Andersson, L. (1992).Naturen och människan: handledning för lärare i åk 1-7. Hallgren & Fallgren. Andersson, L. (1987).Naturen och människan: Introduktion till ekologin och miljövården. Studieförlaget. Carlsson, B. Låt det bli kackel i klassen. LRF-skolkontakt. Elvers, I. (1968-1976).Vår flora i färg. Almqvist & Wiksell. Hubendick, B. (1989).Vi på vår jord, om människans ekologiska situation. Gidlunds. Harlen, W. (1985).Primary Science - Taking the Plunge. Heinemann Education, Oxford. Söderlund, S (red) (1992). Kroppen bit för bit. Arbetsmiljö, Föreningen för arbetarskydd. ISBN 91-86576-00-3. REFERENSLITTERATUR Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Högskolan i Luleå Rönnlund, B. (1990).Teori och experiment för lärare och elever, del 2. Norrlands skolkonsult. Stephansson, O m.fl. Jord berg luft vatten. Utbildningsradion. ISBN 91-26-87840-2. Vetenskapens värld, 3. Jordens yta. Bonniers. ISBN 87-427-0632-7. Vetenskapens värld, 6. Jordens utveckling. Bonniers. ISBN 87-427-0635-1.

ÖVRIGT
RESURSER Moment 1 - Ge 2p, Hi 1p, Re 2p. Moment 2 - Bi 2p, Fy 1,5p, Ke 1,5p. Moment 3 - Bi 2p, Fy 2p, Ke 1p.

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny