Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP625 Handledarutbildning 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Pedagogik

Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Fristående / HT-97
/ VT-98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Lisbeth Åström Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-12-12 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Frititidspedagogutbildning, förskollärarutbildning, grundskollärarutbildning, eller motsvarande.

MÅL
Kursen syftar till - att utveckla deltagarnas kunskap om den praktiska verksamhetens roll i lärarutbildningarna - att utveckla deltagarnas egen kompetens som handledare - att utveckla varje deltagares egen handledningsfilosofi

INNEHÅLL
MOMENT 1. Introduktion, 1 p Styrdokumentens synsätt på lärande och kunskap Praktikens roll inom lärarutbildning Handledarens roll i lärarutbildning Datorkommunikation MOMENT 2. Det pedagogiska samtalet, 3 p Samtalsteorier Processorienterad handledning Etik och sekretess i lärarprofessionen Det mänskliga mötet MOMENT 3. Utvecklingsarbeten inom lärarutbildningarna, 1 p

UNDERVISNING
Kursen genomförs med fördröjd studietakt och i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och handledning. Delar av kursen genomförs med datorkommunikation. Undervisningen förutsätter aktivt deltagande vid kursträffarna.

EXAMINATION
Examination sker skriftligt och muntligt fortlöpande inom ramen för undervisningen samt av uppgifter via datorkonferens.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Utvecklingsarbeten inom lärarutbildningarna                 	  1.0	Poäng
Det pedagogiska samtalet                                    	  3.0	Poäng
Introduktion                                                	  1.0	Poäng

LITTERATUR
MOMENT 1 Manual för FirstClass Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm. Liber Distribution samt någon av Utbildningsdepartementet (1994). Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94 Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskola. Allmänna förlaget. Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget Utöver ovanstående litteratur tillkommer visst kopierat material. MOMENT 2 Emsheimer, P & Göhl, I (1996). Handledning i lärarutbildning. Lund: Studentlitteratur. Anderssen, J & Weiss, W (1994). Handledning i barnomsorgen. Studentlitteratur. Engqvist, A (1996). Om konsten att samtala. Stockholm: Rabˇn Prisma. Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Stockholm: Liber Distribution (valda delar av) Crafoord, C (1994). Människan är en berättelse. Natur och kultur. MOMENT 3 Johansson, H (1996). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande. Tiller, T (1993). Vurder selv. Skolevurdering i praksis. Oslo: Universitetsforlaget Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuella artiklar och annat kopierat material. REFERENSLITTERATUR Bengtsson, J (1994). Vad är reflektion? Om reflektion i läraryrke och lärarutbildning. Didaktisk Tidskrift, nr 1-2, 1994. Bitchall, G (1994). Practical stragegies for Helping to Develop Reflective Teachers. Didaktisk Tidskrift, nr 3, 1994. Patel, R. & Davidsson, B (1994). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur. Madsˇn, T (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur Lind, G & Lisper, H-O (1990). Samtal för förändring. Lund: Studentlitteratur Handal, G & Lauvås, P (1982). En stragegi för handledning - på egna villkor. Studentlitteratur. Lauvås, P & Handal, G (1993). Handledning och praktisk yrkesteori. Studentlitteratur. Colnerud, G (1995). Etik och praktik i läraryrket - En empirisk studie av lärares yrkesetiska konfikter i grundskolan. HLS Förlag.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Met 4p, Sk 1p

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny