Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP619 Att arbeta med sexåringar i skolan 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Pedagogik
Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Fristående / HT-97
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Görel Sjöstedt Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1996-02-02 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-06-06.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande:
¥ ha fördjupade kunskaper om barns utveckling och inlärning med tonvikt på åldersperioden 5-7 år
¥ kunna underlätta och stimulera till en utökad samverkan mellan förskola, skola och fritidshem utifrån en helhetssyn på barn
¥ ha handlingsberedskap inför arbetet med barn i åldrarna kring skolstarten.
INNEHÅLL
MOMENT 1, 3p
Barns utveckling - barns tankar - metakognition
Styrdokument och olika yrkesroller
Pedagogiska traditioner, olika syn på kunskap och lärande
Att arbeta i arbetslag
MOMENT 2, 3p
Etik i pedagogens vardag
Barns lek och skapande verksamhet samt dess betydelse för barns utveckling och lärande
Barns språkutveckling
Läs-, skriv- och matematikinlärning
MOMENT 3, 4p
Utvecklingsarbete
UNDERVISNING
Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussioner, seminarier, praktiskt arbete - individuellt och i grupp - samt ett utvecklingsarbete.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Utvecklingsarbete 4.0 Poäng
Etik, lek, språkutv.,läs-,skriv-och matematikinlärning 3.0 Poäng
Barns utv.,styrdokument, traditioner arbetslag 3.0 Poäng
LITTERATUR
Dahlgren, G m.fl. (1993). Barn upptäcker skriftspråket. Liber.
Diderichen, A m.fl. (1994). 6 år och på väg in i skolan. Studentlitteratur.
Gren, J (1994). Etik i pedagogens vardag. Liber.
Johansson, H. Examensarbeten. Luleåmodellen.
Kullberg, B (1996). Etnografi i klassrummet. Studentlitteratur.
LennŽer-Axelsson, B (1991). Arbetsgruppens psykologi. Natur och Kultur.
Linden, N. Stöd för barns inlärning. Runa förlaget.
Moyles, J R (1995). Släpp in leken i skolan. Runa förlaget.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Skolverket.
Socialstyrelsen (1995). Barnomsorgen i socialtjänsten. Fritzes Kundtjänst.
Socialstyrelsen (1987). Pedagogiskt program för förskola. Allmänna förlaget.
Socialstyrelsen (1988). Pedagogiskt program för fritidshem. Allmänna förlaget.
Utbildningsdepartementet. Lpo-94, Läroplan för det obligatoriska skolväsendet.
REFERENSLITTERATUR
Doverborg, Pramling & Qvarsell (1991). Inlärning och utveckling. Almqvist & Wiksell.
Doverborg, Österberg & Pramling. Att förstå barns tankar - metodik för barnintervjuer. Almqvist & Wiksell.
Hagtved, E (1990). Skriftspråksinlärning genom lek. Natur & Kultur.
Jerlang, E (1992). Barns utveckling - en helhet. Runa.
Johnsen Hoines, M (1990). Matematik som språk. Utbildningsförlaget.
Marton, F. Hur vi lär. RabŽn & Sjögren.
Rubinstein, L R (1996). Observera mera. Studentlitteratur.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped 6p, Met 4p
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny