Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP618 Pedagogiskt ledarskap 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Pedagogik
Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Fristående / HT -97
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Arne Forsman Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-07 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-06-06.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Högskoleexamen med pedagogisk inriktning eller motsvarande.
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande:
- ha kunskap om att pedagogiskt ledarskap kan utformas och bedrivas i olika organisationer och grupper samt ha kännedom om den kunskapssyn som Lpo-94 företräder och konsekvenser därav för den pedagogiske ledaren,
- kunna sätta det pedagogiska ledarskapet i ett psykologiskt sammanhang samt
- kunna beskriva hur och varför konflikter uppstår och hur dessa kan bearbetas och lösas.
INNEHÅLL
MOMENT 1. Utvecklingspsykologiska teorier, 1p
Pedagogiska konsekvenser av olika teoriers syn på utveckling och inlärning
Kris och utveckling, anpassningsmekanismer
MOMENT 2. Kunskaps-, samhälls- och människosyn, 2p
Skola och samhällsutveckling, pedagogiska konsekvenser
Bildning och kunskap, pedagogiska konsekvenser
MOMENT 3. Organisationer och det pedagogiska ledarskapet, 4p
Manligt och kvinnligt ledarskap
Den lärande organisationen
Att vara pedagogisk ledare
MOMENT 4. Grupper och grupprocesser, 3p
Grupper och grupputveckling
Konflikter och konfliktlösning
Samtalsmetodik
UNDERVISNING
Undervisningen vid de lärarledda sammankomsterna avser att ge stöd och struktur för kursdeltagarnas inhämtande av kurslitteraturen. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, samt skriftliga enskilda arbetsuppgifter och grupparbeten.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Grupper och grupprocesser 3.0 Poäng
Organisationer och det pedagogiska ledarskapet 4.0 Poäng
Kunskaps-, samhälls- och människosyn 2.0 Poäng
Utvecklingspsykologiska teorier 1.0 Poäng
LITTERATUR
Tillkommer till varje moment ett antal stenciler och/eller artiklar.
* Moment 1
Jerlang, E. (red). (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm: Esselte Studium.
* Moment 2
Liljeqvist, K. (1994). Skola och samhällsutveckling. Lund: Studentlitteratur.
MadsŽn, T. (1994). Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket. (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur skola för bildning. Stockholm: Liber Distribution.
* Moment 3
FranzŽn, H (1996). Ledarskap genom ledningskvalitet. Studentlitteratur. ISBN 91-44-00122-3.
Senge, P M (1995). Den femte disciplinen. Stockholm: Nerenius & Santerns förlag.
Steinberg, J (1994). Positiv påverkan. Örebro, Max Martins förlag.
Their, S (1994). Det pedagogiska ledarskapet. Mermerus AB Oy, Sanatoriev. 2, SF-22100 Mariehamn, tel.+358-28-23332, fax 23334.
* Moment 4
Ahrenfeldt, B., & Berner, R. (1992). Konflikthanteringsboken. Malmö: A&W Förlag AB.
MalthŽn, A. (1992). Grupputveckling. Lund: Studentlitteratur.
REFERENSLITTERATUR
Referenslitteratur, om ca 300 sidor, väljer kursdeltagarna själva.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped 10p
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny