Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄP033 Avsl. ämnesdidaktisk kurs med inriktning mot Ma/Na 15.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Didaktik

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
PPU / Lp 4

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Kjell Johansson Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-08-29.

FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.

MÅL
Kursen syftar till att de studerande skall tillägna sig de kunskaper och färdigheter som behövs för att kunna arbeta som lärare i grundskolan. Kursen skall vidare ta tillvara de studerandes erfarenheter och kunskaper genom att bygga på de studerandes förutsättningar. Arbetssättet skall stimulera elevansvar, vara problemorienterat och målinriktat. De studerande skall efter avslutad kurs: - med utgångspunkt från läroplanen för det obligatoriska skolväsendet kunna bearbeta didaktiska frågor om val och strukturering av stoffet, om hur detta skall förmedlas till eleverna med hänsyn till individ, årskurs och ämne. - ha kompetens att konstruktivt och kritiskt värdera och använda olika pedagogiska hjälpmedel. - ha såväl teoretisk som praktisk kunskap om utvärdering och kunna planera och utvärdera egen undervisning. - ha förvärvat en beredskap för att kunna, genom att tillgodogöra sig forskning och utvecklingsarbeten, utveckla sitt yrkeskunnande och delta i skolans utvecklingsarbete. - kunna kritiskt och analytiskt granska och ta ställning till fakta. - ha kunskap om jämställdhetsfrågor och vara medvetna om sina egna attityder och värderingar. - kunna samarbeta med elev- och föräldraorganisationer så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och arbetssätt. - kännedom om kommunikativa ämnen som uttrycksmedel och sätt att bearbeta kunskaper, föreställningar och attityder.

INNEHÅLL
Examensarbete. Ämnesdidaktisk fördjupning. Jämställdhetsaspekter på undervisning och skolmiljö. Elev- och föräldrainflytande. Prov och betyg. Utvärdering. Utvecklingssamtal. Läromedelskunskap. Olika arbetssätt utifrån de kommunikativa ämnena.

UNDERVISNING
I kursen varvas teori och praktik. Praktikdelen omfattar 7 poäng och är förlagd inom grundskolans årskurs 4-9. Formen för undervisning är föreläsningar, lektioner och seminarier. Under kursen slutförs examensarbetet.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Bedömningar görs vidare av praktik, praktikuppgifter och skriftlig praktikrapport. Examensarbetet skall granskas i seminarium där opponent-respondent-modellen tillämpas.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Examensarbete                                               	  2.0	Poäng
Didaktik                                                    	  5.0	Poäng
Praktik (varav examensarbete 5,0)                           	  8.0	Poäng

LITTERATUR
Andersson, B. (1989). Skola i utveckling, grundskolans naturvetenskap. CE Fritzes. ISBN 91-47-03118-2. Davis, & Robert, B. Learning Mathematics. Norwood, New Jersey: Abley Publishing Co. Jensen, E (1996). Aktiv metodik. Brain Books AB. Jönköping. ISBN 91-88410-56-0. Kroksmark, T., & Strömqvist, G. (red.) (1992). Undervisningsmetodik. Studentlitteratur. (valda delar). Selander, S. (1988). Lärobokskunskap. Studentlitteratur. Skolverket. (1993). Om kunskaper genom integration. Fördjupad analys. Rapport nr 69. Liber. Utöver ovanstående litteratur tillkommer ca 1500 sidor, efter överenskommelse med undervisande lärare. Referenslitteratur tillkommer.

ÖVRIGT
RESURSER: Ped 1p, Fy/Ke/Ma/Bi/Te 2,5p, Sv-komm 1,5p, Pr 8p, Examensarbete 2p.

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny