Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP029 Skola-samhälle-inlärning 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Didaktik
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
PPU / Lp 2
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Eva Granlund Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-10-20.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.
MÅL
Efter avslutad kurs ska den studerande ha:
- kunskap om utvecklings- och gruppsykologiska förhållanden,
- praktiska erfarenheter av vad som sker i olika utvecklings-, inlärnings- och undervisningsprocesser,
- kunskap om att bedöma och analysera barns och ungdomars utveckling och inlärning ur ett helhetsperspektiv på kunskaper och färdigheter samt på skolans uppgifter i samhället, samt
- kunskap om informationssökning.
INNEHÅLL
Barns utveckling och levnadsvillkor i ett flerkulturellt samhälle.
Inlärning och pedagogiska teorier.
Barns och ungdomars utveckling.
Introduktion till ämnesdidaktiken.
Lärarrollen och dess konsekvenser för inlärning.
Några övergripande perspektiv i undervisningen.
Ämnesövergripande kunskapsområden i grundskolan.
Informationssökning.
Examensarbete.
UNDERVISNING
I kursen varvas teori och praktik. Praktikdelen omfattar 4 poäng och är förlagd inom grundskolans årskurs 4-7. Formen för undervisning är föreläsningar, lektioner och seminarier. Inom kursen skall vetenskapliga bakgrunden till examensarbetet påbörjas.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Vidare bedöms praktik, praktikuppgift och skriftlig praktikrapport.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0 Poäng
Praktik 4.0 Poäng
Utvecklingspsykologi/tentamen 2.0 Poäng
Skolan i samhället 3.0 Poäng
LITTERATUR
-. (1995). Invandrar- och flyktingpolitiken. Kulturdepartementet.
Andersson, B (1989). Skola i utveckling. Grundskolans naturvetenskap. C. E. Fritzes. ISBN 91-47-03118-2.
Arnstberg, K O. Kultur, kultur och kultur. Liber Utbildning. ISBN 91-26-93306-3.
Doverborg, E. (1987). Inlärning och utveckling. Stockholm: Utbildningsförlaget.
Jerlang, E. (red). (1991). Utvecklingspsykologiska teorier. Solna: Almqvist & Wiksell.
Jönsson, I m.fl. (1993). Skola-fritid-framtid. Studentlitteratur.
Sjöwall, A. (1994). Kulturmöten i barnomsorg och skola. Studentlitteratur. ISBN 91-44-33161-4.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur Skola för bildning. Liber.
Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. ISBN 91-8837292-8.
Tham, A. (1991). Perspektiv på barn och ungdom. Stockholm: Utbildningsradion.
Tornberg, U. Språkdidaktik. Gleerups.
Kopierat material.
AV-material.
Aktuella artiklar.
Litteratur till examensarbete.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped/Sk 3,5p, Ämnesdid 1,5p, Pr 4p, Examensarbete 1p.
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny