Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄP028 Att vara lärare i det obligatoriska skolväsendet 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Didaktik
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
PPU / Lp 1
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Kristina Jester-Lindberg Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-04-11 att gälla tills vidare. Senast reviderad 1997-08-29.
FÖRKUNSKAPSKRAV
De allmänna och särskilda krav som gäller för att få påbörja studierna vid utbildningsprogrammet.
MÅL
De studerande skall efter avslutad kurs:
- ha kunskaper om skolans mål och värdegrund samt om mål och arbetsformer som gäller för de verksamheter grundskolan samverkar med.
- ha kunskaper om datorsamhället, datoranvändning och datorstödd undervisning.
- ha kunskap om lärares ansvar och sekretess i skolan
- ha kunskap om kopieringsrätt och begränsningar
- ha viss kunskap om forskning i skolan och didaktikbegreppet
INNEHÅLL
Skolans styrinstrument.
Skolan som samhällsinstitution.
Att vara lärare.
Skolan som arbetsplats.
Grundläggande forskningsmetodik och pedagogiskt utvecklingsarbete.
Förberedelse av examensarbete, forsknings-PM skrives.
Datoranvändning och orientering om datorstödd undervisning, datorsamhället.
Ansvars- och sekretessfrågor.
Upphovsrättsfrågor.
Introduktion till didaktiken.
Examensarbete.
UNDERVISNING
I kursen varvas teori och praktik. Praktikdelen omfattar 5 poäng och är förlagd inom grundskolans årskurs 6-9. Formen för undervisning är föreläsningar, lektioner och seminarier. Inom kursen skall även ett forsknings-PM skrivas och bedömas. Detta PM skall ligga till grund för examensarbetet.
EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp. Litteraturseminarier. Bedömning av praktik. Ett forsknings-PM bedöms.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0 Poäng
Praktik 5.0 Poäng
Lärarens yrkesroll/tentamen 4.0 Poäng
LITTERATUR
Bengtsson, H & Svensson, K (1994). Ansvar och sekretess i barnomsorg och skola. Liber Utbildning. ISBN 91-634-0241-6.
Johannesson, G (red) (1995). Claris Works för studenter. Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-61191-9.
Dahlgren, H. (1995). Mål och medel. Undervisa i grundskolan enl. Lpo-94. Solna: Ekelunds förlag.
Ferm, C. (1993). Demokrati i praktiken. Runa.
Johansson, H. (1994). Examensarbete - Luleåmodellen (stencil). Centrum för forskning i lärande.
Liljeqvist. Skola & samhällsutveckling.
Patel, R., & Davidsson, B. (1994). Forskningsmetodikens grunder. Studentlitteratur.
Skolverket (1994). Bildning och kunskap. Särtryck ur Skola för bildning. Liber.
Skolverket (1994). Överenskommet. Fyra internationella överenskommelser som ligger till grund för de nya läroplanerna. ISBN 91-8837292-8.
Skolverket. (1994). Vem bestämmer? En översiktlig beskrivning av skolans styrning och ansvarsfördelning.
Utbildningsdepartementet. Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och de frivilliga skolformerna. (Lpo-94/Lpf-94).
Utbildningsdepartementet. Kursplaner för det obligatoriska skolväsendet.
Utdrag ur gamla läroplaner.
ÖVRIGT
RESURSER: Ped 2p, Met 1p, Sk 1p, Pr 5p, Examensarbete 1p.
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny