Svenska Studiehandboken kurser

Pedagogik och ämnesdidaktik

PÄN610 Teknik för NO-lärare 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Teknik

Nivå/Djup
B/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Fristående / VT-98

SPRÅK: Svenska

EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1997-02-14 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Pedagogutbildning med inriktning mot matematik-naturvetenskap.

MÅL
Efter avslutad kurs ska de studerande ha sådana kunskaper om teknikens historia, metoder, arbetssätt och roll i samhället att de kan genomföra undervisning och eget utvecklingsarbete i grundskolan.

INNEHÅLL
Verktyg och maskiner, materialkännedom, bearbetningsmetoder, hopfogningsmetoder, praktiska moment. Tekniken i vår omgivning, ellära, elektronik, ritteknikens grunder, bygg- och anläggningsteknikens grunder. Teknikhistoria, tekniken och läroplanen, handledning av tekniska processer. Utvecklingsarbete i klass.

UNDERVISNING
Lektioner, laborationer och praktiska övningar.

EXAMINATION
Examination sker genom skriftlig och muntlig tentamen, individuellt och i grupp.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.

MOMENT/PROV

Utvecklingsarbete i klass                                   	  2.0	Poäng
Praktiska moment, kursuppgift                               	  2.0	Poäng
Teknikhistoria, tekniken i skolan/tentamen                  	  1.0	Poäng

LITTERATUR
Hansson, S (1996). Teknikhistoria. Lund: Studentlitteratur. 446s. ISBN 91-44-32282-8. Ginner, T & Mattsson, G (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur. 220s. ISBN 91-44-48201-9. Litteratur som väljs i samråd med undervisande lärare tillkommer.

ÖVRIGT
RESURSER: Tk 5p

Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny