Svenska Studiehandboken kurser
Pedagogik och ämnesdidaktik
PÄN016 Teknik och miljö 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Teknologi
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Valbar kurs /
Fl, Fp / T5, Lp 2:1
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Crister Björk Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för pedagogik och ämnesdidaktik 1995-03-17 att gälla tills vidare. Reviderad 1997-02-14.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet.
MÅL
De studerande skall ha sådana kunskaper om miljöfrågor och vardagslivets teknik att de i sin yrkesroll kan utveckla verksamheten för barn i förskole- respektive skolåldern, så att fler experiment och praktiska övningar införs.
De studerande skall ha kunskap om Sveriges energibalans, för- och nackdelar med olika energislag och om framtidens energikällor.
De studerande skall ha kunskap om naturkrafter som leder till jordbävningar, vulkanutbrott, tidvatten, orkaner och erosion. De skall vidare ha kunskap om utformning av vardagsverktyg för kraftförstärkning.
De studerande skall ha kunskap om lokala miljöfrågor och åtgärdsprogram och om regionala miljöfrågor som vattenreglering, kalhuggning och försurning. De skall vidare ha kunskap om globala miljöförändringar till följd av drivhus-effekt, ozonlagrets uttunning och utsläpp i atmosfären.
INNEHÅLL
Energiförsörjning och alternativ energi
Krafter i naturen och i människans tjänst
Miljöfrågor på lokal, regional och global nivå
Eget arbete och fältstudier
UNDERVISNING
De olika kursmomenten integreras i sin helhet där teoretiska studier och experimentiell verksamhet varvas. Det egna arbetet, där fältstudier ingår, kan knytas an till något av kursens olika moment eller till teman t.ex. almanackan och astronomi, farkoster och transporter, vår bostad eller annat fritt tema.
EXAMINATION
Kursen bedöms i sin helhet. Bedömningar görs vid redovisningar av kurslitteratur och kursuppgifter samt vid redovisning av det egna arbetet.
KURSENS BETYGSKALA: U, G.
MOMENT/PROV
Examensarbete 1.0 Poäng
Fy-Tk 2,5p/Ge 0,5p/Ke 1p 4.0 Poäng
LITTERATUR
- (1994). Utbildningspaketet Naturligtvis. Stiftelsen Håll Sverige Rent.
- (1988). Jord, berg, luft och vatten. Utbildningsradion.
Forskningsrådsnämnden (1994). Källa 41.
REFERENSLITTERATUR
- (1992). Solsverige. Larssons förlag. eller
- (1992). Vind del 1. Larssons förlag.
Hortlund, B (red) (1988). En ren framtid. Liber Hermods.
Häfner, M (1990). Miljölära. Göteborg: Bokskogen.
Johansson, S (red) (1981). Runt i naturen. Stockholm: Utbildningsradion.
Kaufman, J (1976, 1990). Så funkar det - böckerna. Stockholm: Carlsen/if.
Mosgaard, C (1986). Energi i Norden. Köpenhamn: Nordiska min.
Rönnlund, B (1987). Teori och experiment för lärare och elever, del II. Norrlands Skolkonsult.
Seymor, J (1986).Program för en grön planet. Bonniers.
STF (1979). Känn ditt land - serien.
ÖVRIGT
RESURSER: Na 4p (Fy/Tk 2,5p, Ge 0,5p, Ke 1p), Examensarbete 1p.
Last modified: 97-12-03
Further information:
Tillbaka till institutions meny