Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSS621 Engelska för lärare A II 10.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Engelska
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
SPRÅK: Engelska
EXAMINATOR
Tage Ranängen Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd vid Institutionen för kommunikation och språk 1994-09-01. Reviderad 1996-03-07.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Kursen Engelska för lärare AI, 10 poäng.
MÅL
Kursens mål är att:
- öva upp studerandes muntliga och skriftliga språkfärdighet
- ge kunskaper om huvuddragen i allmän och engelsk grammatik
- ge ökade kunskaper om brittiska och amerikanska samhällsförhållanden
och engelskspråkig litteratur och kultur samt en fördjupad didaktisk/
metodisk förtrogenhet med att undervisa i engelska.
INNEHÅLL
Observera: All undervisning som inte avslutas med skriftligt prov är normalt obligatorisk.
Moment 1. Muntlig språkfärdighet (1 poäng)
Inriktning
Övning i att använda engelska i olika situationer, att uppfatta även något normavvikande tal samt att återge engelskt tal. Studium av engelsk vokabulär och fraseologi.
Undervisning
Obligatoriska samtalsövningar i grupp, delvis baserade på läst text.
Tillgång till individuell träning med hjälp av bandat material.
Examination
a) Kontinuerlig bedömning av uttal och muntlig produktionsförmåga.
b) Skriftligt prov i vokabulär (1 poäng).
Moment 2. Realia (1 poäng)
Inriktning
Studium av kultur och institutioner i Storbritannien och USA.
Undervisning
Föreläsningar och handledning av individuella projektarbeten.
Examination
Bedömning av projektarbeten inklusive den muntliga presentationen.
Moment 3. Grammatik (2 poäng)
Inriktning
Studium av allmän grammatik samt av engelsk universitetsgrammatik med tillämpningsövningar.
Undervisning
Lektionsundervisning och grupparbete.
Examination
Skriftligt prov i allmän och engelsk grammatik (2 poäng).
Moment 4. Skriftlig språkfärdighet (1 poäng)
Inriktning
Övningar i översättning till engelska, uppsatsskrivning och fri skriftlig produktion.
Undervisning
Lektionsundervisning i översättning och uppsatsskrivning.
Varje studerande lämnar in minst tre uppsatser för genomgång och två översättningar för rättning.
Examination
Uppsats (1 poäng).
Moment 5. Litteraturstudium (2 poäng)
Inriktning
Kursomfång: 1 000 sidor skönlitteratur. Extensivt studium av mestadels modern prosalitteratur, dramatik och lyrik samt beledsagande litteraturhistoria och litteraturkritik om cirka 100 sidor. Intensivt studium av barn- och ungdomslitteratur (BoUL) för varierade, gruppbaserade undervisningsövningar.
Undervisning
Föreläsningar, lektionsundervisning, gruppdiskussioner och undervisningsövningar.
Examination
Elever och lärare kommer fortlöpande överens om formen för examinationen av den extensivt studerade litteraturen. Genomförande av lektionsövning på vald intensiv BoUL-text.
Moment 6. Didaktik/metodik (3 poäng)
Inriktning
Didaktikfokuserad läromedelskännedom, språkundervisning och språkinlärning.
Metoder i språkundervisningen. LGR 80 jämförd med LPO 94 avseende engelska.
Arbetsformer och arbetssätt. Nybörjarundervisning och klassrumsengelska.
Undervisning
Föreläsningar, lektionsundervisning, gruppdiskussioner och tillämpningsuppgifter.
Examination
Fortlöpande bedömning. Inlämningsuppgifter.
UNDERVISNING
Se separat beskrivning av meoment under rubriken INNEHÅLL.
EXAMINATION
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas
ytterligare provtillfälle efter någon tid. Frånvaro från provfria moment kan
föranleda kompletteringsuppgifter.
Varje prov och moment bedöms med någondera betygsgraden Godkänd eller
Underkänd. För betyget Godkänd på hela kursen krävs att samtliga delmoment
är godkända.
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
Didaktik/metodik 3.0 Poäng
Litteraturstudium 2.0 Poäng
Skriftlig språkfärdighet (uppsats) 1.0 Poäng
Grammatik 2.0 Poäng
Realia 1.0 Poäng
Muntlig språkfärdighet 1.0 Poäng
LITTERATUR
Obligatoriska hjälpmedel för samtliga studerande:
Lexikon:
Hornby, A.S., Oxford advanced learner's dictionary of current English. London: Oxford
University Press, senaste upplagan.
Stora Svensk-Engelska ordboken. Stockholm: Esselte Studium 1988.
Stora Engelsk-Svenska ordboken. Stockholm: Esselte Studium, senaste upplagan.
Rekommenderas:
Collins Cobuild English Language Dictionary, London 1988 or later.
Collins Cobuild Essential English Dictionary Workbook, C. Owen, 1989.
Jones D. & Gimson, A.C., Everyman's English Pronouncing Dictionary,14th Edition 1977 or later. London: J.M. Dent & Sons Ltd.
Longman Dictionary of Contemporary English.
Horlacher, F.W. & Hough, P.C., American Vocabulary, (bearb av C. & M-B. Miller),
Skolförlaget, Gävle.
Moment 1. Muntlig språkfärdighet (1 poäng)
Kopierat material dels för vokabulärinlärning och dels för återblickar på uttalsfrågor.
Referenslitteratur
American Heritage Dictionary.
Collins Cobuild English Usage, HarperCollins, London, 1992.
Moment 2. Realia (1 poäng)
Litteratur väljes vid kursens början av lärare och studerande.
Rekommenderas:
MacQueen, D., An American Primer. Studentlitteratur, 1992.
McDowall, D., Britain in Close-up. London: Longman, 1993.
Room, Adrian, Dictionary of Britain, Oxford University Press, Oxford 1986.
Moment 3. Grammatik (2 poäng)
Ljung, M. & Ohlander, S., Allmän grammatik. Lund: Gleerups, senaste upplagan.
Ljung, M. & Ohlander, S., Grammatisk analys.
Svartvik, J. & Sager, O., Engelsk universitetsgrammatik. Stockholm: Esselte Studium,
senaste upplagan.
Svartvik, J. & Sager, O. & Hargevik, S., Engelsk universitetsgrammatik. Övningsbok.
Stockholm: Esselte Studium, senaste upplagan.
För enskild träning rekommenderas:
Brorström, S., De engelska prepositionerna. Stockholm: A.V. Carlsson, senaste upplagan.
Brorström, S. & Ryden, M. & Stevens, M., Övningar i engelsk grammatik och
fraseologi. Stockholm: Almqvist & Wiksell, senaste upplagan.
Frykman, E. & Kjellmer, G., Engelskt ordbruk. Stockholm: Esselte Studium, 1982.
Hargevik, S., A course of English Grammar. Stockholm: läromedelsförlagen,
senaste upplagan.
Hargevik, S. & Stevens, M., English synonyms and false friends. Lund: Liber,
senaste upplagan.
Källqvist, E., Grammatiskt ABC. Lund: Liber, senaste upplagan.
Rende, C.G. & Petti, V., Engelska synonymordboken. Stockholm: Esselte Studium, 1983.
Sager, O. & Ormelius, S.E., Engelsk ordbildning. Stockholm: Esselte Studium, 1983.
Wright, D., The Wonderful World of Grammar. UR & Liber Hermods, 1993. (För individuell övning i Self Access Room eller i inlärningsstudion).
Moment 4. Skriftlig språkfärdighet (1 poäng)
Valda översättningstexter och uppsatsämnen för inlämning.
Rekommenderad litteratur:
Sager, O., Engelsk översättning. Lund: Gleerups, 1973.
Sager, O. & Spalding & Larsson, M., Engelsk översättning 2. Lund: Liber 1979.
Övergaard, G. & Elliot, M-L., Catch 23. Lund: Studentlitteratur, 1989.
Moment 5. Litteraturstudium (2 poäng)
A. Skönlitteratur
Gemensamma romaner för extensivt studium:
Frame, J., To the Is-land. Publ. by Flamingo, 1993.
Magorian, M., Goodnight Mister Tom. Publ. in Puffin Books, 1983.
För det fria, individuella studiet rekommenderas:
Angelo, M., I Know Why the Caged Bird Sings. Publ. by Virago Press Ltd., (1984), 1993.
Atwood, M., Cat's Eye. Publ. by Virago Press Ltd., 1990.
Munro, A., Lives of Girls and Women, Penguin, 1982.
Intensivt studium:
Elkin, ed., The Puffin Book of Twentieth Century Children's Stories. Penguin, 1991
Poesi (Valda dikter).
B. Rekommenderad referenslitteratur
Barnard, R., A Short History of English Literature. Tromsö: Universitetsförlaget. Liber, 1984.
Bradbury, M. ed., The Novel today. London: Panorama, 1981.
Burgess, A., English Literature. Senaste upplagan.
Carpenter, H. & Prichard, M., The Oxford Companion to Children's Literature. Oxford
University Press, 1991.
Hassan, Ihab., Contemporary American Literature: An Introduction. New York: Fredric
Ungar, 1978.
The Cambridge Guide to Literature in English. Ed. by Ian Ousby. Cambridge: Cambridge
University Press, 1989.
The Oxford Companion to English Literature. Ed. by Margaret Drabble. Oxford: Oxford
University Press, 1985.
Moment 6. Didaktik/metodik (3 poäng)
LGR 80 jämte kommentarmaterial: Undervisa i främmande språk. Utbildningsförlaget, 1990:1.
Ericsson, Eie., Att undervisa i språk. Senaste upplagan.
Rekommenderad referenslitteratur:
Hensjö, P-O., Build up their English. Stockholm: Läromedelsförlagen, 1971.
Malmberg, Per., Metodbokserien: Engelska, Liber, 1985.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny