Svenska Studiehandboken kurser

Kommunikation och språk

KSP041 Frilufts- och äventyrsundervisning 5.0 Poäng

THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH

Ämne (enl SCB)
Idrotts- och/eller friskvårdspedagogik

Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)

Program/Tidsperiod
Valbar / Lp 4

SPRÅK:

EXAMINATOR
S-G Furmark Univ adj

FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd vid Institutionen för kommunikation och språk 1996-03-22 att gälla tills vidare.

FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet

MÅL
Kursens mål är att studenten efter avslutad kurs skall ha kunskap om frilufts- och äventyrsundervisningens möjligheter att: - skapa intresse för natur- , miljö- och samhällsfrågor - skapa intresse för vistelse i naturen - utveckla barns förmåga att klara av vilsesituationer i naturen - ingå i temaintegrerat pedagogiskt arbete - stärka och utveckla en grupp - tillgodose olika inlärningsstilar

INNEHÅLL
Kursen innehåller undervisning om traditionellt friluftsliv och om undervisningsmetoder baserade på nya forskningsteorier. Fantasi- och spänningsupplevelser betonas.

UNDERVISNING
Undervisningen sker både ute i naturen och inomhus. Övernattning ute i det fria kan förekomma. Aktivt deltagande i undervisningen.

EXAMINATION
Bedömning av skriftlig uppgift. Planering, genomförande, utvärdering och dokumentation av praktiska uppgifter.
KURSENS BETYGSKALA: U, G

MOMENT/PROV

Idrott                                                      	  5.0	Poäng

LITTERATUR
Furmark, S-G (1996) Äventyrsundervisning. Kompendium Högskolan i Luleå Steinberg, J M (1994) Den nya inlärningen. Solna: Ekelund Sepp H, Sehlstedt, B Civilförsvarsförbundet; Hitta vilse. Informationstidskrift köps av kursledaren Kopierat material. Videofilmer

ÖVRIGT


Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny