Svenska Studiehandboken kurser
Kommunikation och språk
KSP029 Finska IV - läs- och skrivinlärning på finska 5.0 Poäng
THIS PAGE IS ALSO AVAILABLE IN ENGLISH
Ämne (enl SCB)
Finska
Nivå/Djup
A/0-40 (G Grund)
Program/Tidsperiod
Valbar / Lp 4
SPRÅK: Svenska
EXAMINATOR
Leena Hamberg Univ adj
FASTSTÄLLD
Kursplanen är fastställd av Institutionen för kommunikation och språk
1995-04-21 och reviderad 1997-09-19.
FÖRKUNSKAPSKRAV
Allmän behörighet och godkänt språkprov i finska.
MÅL
Studenterna får kunskap om förutsättningarna för läs- och skrivinlärning för barn med olika språklig bakgrund samt bekantar sig med olika metoder och material.
INNEHÅLL
- läsinlärning och kognition
- läs- och skrivinlärning på modersmålet- på ett andraspråk
- läs- och skrivinlärning på finska
UNDERVISNING
- föreläsning
- temaarbete om olika metoder och material
- studiebesök på lärarutbildningen och praktikskolan i Uleåborg eller motsvarande besök i Sverige
EXAMINATION
- aktivt deltagande i undervisningen
- muntlig och skriftlig redovisning av temaarbetet
KURSENS BETYGSKALA: U, G
MOMENT/PROV
Finska 5.0 Poäng
LITTERATUR
Arvidsson, G, (1993) Läs och skrivinlärning för barn. Svenska som andraspråk.
Mera om undervisningen. Lärobok 3. Borås: Bokförlaget Natur och Kultur ISBN 91-27-50462-X.
Julkunen, M-L (1993) Lukijaksi kasvaminen. Porvoo. WSOY. ISBN 951-0-18741-0.
Kuyumcu, E. (1993) Läs- och skrivinlärning för vuxna i andraspråksperspektiv. i Svenska som andraspråk. Mera om undervisningen. Lärarbok 3. Borås: Bokförlaget Natur och kultur. ISBN 91-27-50462-X.
Linna, H. (1994) Prosessikirjoittaminen. Kirjoittamisen suuri seikkailu. Opetus 2000. Juva: WSOY. ISBN 951-0-20027-1.
Övrig litteratur bestäms i samråd med examinator.
ÖVRIGT
Last modified: 97-12-03
Tillbaka till institutions meny